Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Sat 14 Dec 2002 - 21:05:45 MET

Witam wszystkich!

Ostatnio zainteresowala mnie analiza QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationship), czyli poszukiwanie zaleznosci pomiedzy strukura i wlasciwosciami fizykochemicznymi a toksycznoscia (aktywnoscia biologiczna) roznych zwiazkow chemicznych. Zebralem troche materialow na ten temat, ale napotkalem na pewne problemy "chemiczne". Mimo, ze chemia nie jest mi obca to jednak nie znam sie na tak zawansowanych jej sferach, szczegolnie jeski chodzi o slownictwo angielskie. Moze ktos z Was pomoglby mi przetlumaczyc niektore pojecia. W jednej anglojezycznej publikacji wystapily pojecia i symbole, z ktorymi mam problem:
*linear solvation energy relationship (LSER) method (energia liniowej
solwatacji ???, nie bardzo moge to z czyms skojarzyc, co to jest na "chlopski rozum")
*molecular connectivity indices (MCIs) method (metoda wskaznikow
spojnosci molekularnej???)
*quantum chemical descriptors (to wyznaczano za pomoca programow MOPAC
i Alchemy II)
*sum of substituent constant (symbol sumy oraz male sigma z minusem w
indeksie gornym)

Po za tym w tabelach wystepuja symbole trzech wielkosci, ktorych nie wyjasniono (litery greckie), a ktorych ja nie moge zidentyfikowac: pi* (w indeksie gornym *)
duze delta (w indeksie gornym 6) chi (w indeksie dolnym c, a w gornym v)
5 (w indeksie gornym) chi (w indeksie dolnym c)

W wielu innych powtarzaja sie takie wielkosci jak: log Kow i E lumo. Pierwsza z nich to wspolczynnik podzialu n-octanol/woda (to akurat wiem co to jest), a drugi to "energy of the lowest unoccupied molecular orbital" (czyli chyba: energia najnizszego nieobsadzonego orbitala molekularnego). I w tym mniejscu mam drugie pytanie, czy trudno jest okreslic E lumo znajac tylko strukture zwiazku? Czy ktos cos wie na ten temat?
Z gory dziekuje

Kazik

P.S. A moze ktos sie zajmuje lub zajmowal QSAR-em. Chetnie bym podyskutowal mimo, ze dopiero "raczkuje".

Kazimierz Warminski kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl Katedra Ochrony Powietrza i Toksykologii Srodowiska