Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 11 Dec 2002 - 21:00:57 MET

> 1. Czy ktos wie cos o toksycznosci tego zwiazku?

Zwiazki tego typu sa srednio toksyczne tzn. klasyfikuje sie je z reguly do "substancji szkodliwych". Sa to detergenty kationowe. Nie sa truciznami, ale porównujac je do detergentów anionowych (np. mydel), sa bardziej toksyczne. Nie znalazlem danych toksykologicznych tego zwiazku, ale mam cos o podobnym do niego (inny ma tylko anion), a mianowicie bromek trimetylocetyloamoniowy: LD50 (dawka smiertelna, doustna dla szczura) = 410 mg/kg masy ciala, co zgodnie z polskimi przepisami (Rozporzadzenie MZiOS z dnia 21 sierpnia 1997 r.) klasyfikuje go do substancji szkodliwych (bardzo toksyczne LD50< 25, toksyczne od 25 do 200, szkodliwe od 200 do 2000 mg/kg m.c.)

> 2. W czym sie rozpuszca i z jakimi substancjami reaguje?

Rozpuszczalnosc w wodzie bromku trimetylocetyloamoniowy wynosi 3g/L (w temp. 20 C). Nie jestem pewien, ale cos mi sie obilo o uszy, ze reagowac moga z detergentami anionowymi (reakcja podwojnej wymiany jonow).

Kazik

P.S. Juz kiedys mowilem, ze warto czasami odwiedzic strone firmy Merck. Udostepniaja oni katalog (ChemDAT on-line) swoich odczynnikow z danymi fizykochem., toksykolog. i in.
www.merck.com.pl

Kazimierz Warminski kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl Katedra Ochrony Powietrza i Toksykologii Srodowiska