Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Tue 12 Nov 2002 - 18:25:45 MET

> Chcialabym sprecyzowac ze nie chidzilo mi o to w jaki sposob jest
> otrzymywany fluor do fluoryzaji a o to, ze jest szkodliwy dla zebow i
nie
> pomaga w mineralizacji wrecz przeciwnie utrudnia ja. Wzmianka o
bombie miala
> byla spowodowana twym, ze wlasnie od tego momentu fluor satal sie
"cudownym
> srodkiem"!
> Dagmara Conti

Male uzupelnienie. Faktycznie fluor nie sprzyja mineralizacji zebow, czyli wysyceniu zwiazkami wapnia zebiny, bowiem jest antagonista w stosunku do wapnia i magnezu (oraz glinu - co akurat nie ma tutaj znaczenia). Przyswajalnosc i stezenia w surowicy oraz plynach tkankowych wymienionych matali (kationow) spada wraz ze wrostem stezenia fluorkow. Nie jest to grozne w rosadnych granicach. Fluor jest natomiat niezbedny do "utwardzania" powierzchni zebiny, czyli szkliwa, o czym juz mowilem poprzednio. Z tad moze wynikaja nieporozumienia.

Kazik