Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Mon 04 Nov 2002 - 10:05:48 MET

At 15:21 30.10.02 +0100, Maciej Haranczyk wrote:
>Panie Michale,
>dziekuje za wyjasnienie.
>czy moglbym jeszcze prosic o pare slow nt "southern hybridization" ?

Tu niestety moja wiedza jest bardzo skromna, ale parę słów mogę napisać. :-)

Hybrydyzacja Southerna to hybrydyzacja badanego DNA z sondą DNA. U nas robi się to następująco: Pierwszy etap to elektroforetyczne rozdzielenie badanej mieszaniny fragmentów DNA. Następnie żel przykrywa się filmem (strzelam, że nitrocelulozowym, ale nie jestem pewien) i przechwytuje na niego DNA - bądź elektroforetycznie bądź przez zwykłą dyfuzję. Zachowany zostaje wierny obraz prążków z elektroforezy. DNA immobilizuje się na filmie światłem UV lub przez zapiekanie, a następnie przeprowadza się właściwą hybrydyzację z sondą DNA znakowaną radioizotopowo lub w dowolny inny sposób. Sonda hybrydyzuje z fragmentem DNA zawierającym sekwencję komplementarną; porównanie obrazu hybrydyzacji z oryginalnym żelem pozwala na identyfikację odpowiedniego prążka na żelu.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań