Autor: Piotr K. Olszewski (ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Thu 31 Oct 2002 - 17:37:29 MET

-----Wiadomość oryginalna-----Od: Łukasz Biernacki <lukasz.brn_at_wp.pl>
>Moim ostatnim problemem jest gaz (BZ) [...]
>Czy mógłby mi ktoś podać skład chemiczny albo linki związane

Drogi Łukaszu!
Sądząc po twojej aktywności na liście chemfana masz dostęp do sieci informatycznej zwanej internetem. Chciałbyś, aby inni podali ci linki do stro o gazie BZ. Inaczej mówiąc chciałbyś pogłębiać swą wiedzę chemiczną posługując się w dalszym ciągu internetem. To sympatyczne. Otóż mogę się założyć o kilogram cyrkonu, że nikt z nas nie zna takich linków. Ale możemy ci pomóc używając w tym celu wyszukiwarki. Jest ich wiele: są polskie wyszukiwarki, są i zagraniczne. Zresztą te polskie też korzystają z zasobów innych wyszukiwarek. Zapewne wiesz, że wyszukiwanie stron w wyszukiwarkach sprowadza się do umiejętnego wprowadzenia słów kluczowych. Niejednokrotnie na listach dyskusyjnych spotykamy się z podobnymi do twojego problemami i zapytaniami o linki. Wydaje mi się, że, pomijając kwestię lenistwa i wygodnictwa (nie wierzę, żebyś zaliczał się do talich ludzi) trudność polega na wpisaniu do wyszukiwarki właściwych słów. W przeciwnym wypadku dostajemy bezużyteczny zbiór.
Problem z BZ jest dobrym przykładem, że wszystko można samodzielnie znaleźć. Przede wszystkim - nie należy się spodziewać wielu polskich stron. Proponuję zacząć o Google.com wyszukującym również pdf'y i doc'i. Samo wpisanie BZ może nie wystarczać - zbyt wiele jest podobnych akronimów a część wyszukiwarek odrzuci zbyt krótkie słowa. Więc lepiej "BZ" i "gas". Łatwo się zorientujesz, przeglądając początkowe linki wyrzucone przez wyszukiwarkę, że jesteś na dobrej drodze. Dużą ilość linków możesz ograniczyć dokładając "weapon" - wszak szukasz militarnych zastosowań. Zbiór, który otrzymasz to prawdziwa kopalnia wiedzy o BZ. Znajdziesz tam m.in. dokładne wzory BZ i jego odmian, nazwy chemiczne i numery CAS, będzie również kilkusetstronnicowy raport HRW o użyciu BZ w Bośni - pasjonująca lektura, będzie raport południowoafrykanskich służb specjalnych o zakupach, składzie, własnościach i dalszych losach BZ w RPA. Znajdziesz umowy międzynarodowe klasyfikujące BZ do określonych grup CW i wiele wiele innych konkretnych rzeczy o tym środku chem.
Przekonałem się o tym przeszukując sieć bezpośrednio po pierwszych doniesieniach w prasie. Znalezienie tych linków zajmie ci 15 minut, nie sądżę byś oczekiwał od innych, by wykonywali za ciebie tak proste czynności. Powodzenia.
Jedno jest pewne. Nie należy się zniechęcać przy wyszukiwaniu i trzeba się uczyć angielskiego.
pozdr.
Piotr