Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Mon 28 Oct 2002 - 14:12:43 MET

At 09:27 28.10.02 +0100, you wrote:
>Witam,
>
>czy moglby mi ktos wyjasnic pojecie antisense drugs i antisense
>technology ? w paru slowach na czym to polega.

Zacznę może od genezy nazwy: Nić mRNA (a także DNA o takiej samej sekwencji nukleotydów) nazywamy sensową, gdyż koduje ona aminokwasy. Dla odróżnienia nić komplementarna di mRNA to nić antysensowa. Stąd wszelkie oligomery o sekwencji komplementarnej do nici sensowych nazywamy antysensowymi.

Po podaniu do komórek oligomerów antysensowych DNA o odpowiedniej sekwencji, łączą się one z komplementarnymi odcinkami mRNA tworząc dupleksy - podwójne helisy DNA-RNA. Ponieważ podawany oligomer jest zwykle w dość dużym stężeniu, "wyłapuje" praktycznie cały komplementarny mRNA, zatrzymując biosyntezę odpowiedniego białka. Co więcej, dupleksy RNA-DNA rozpoznawane są przez obecną w komórkach RNAzę H, która trawi nić RNA takich dupleksów, co znacznie zwiększa skuteczność tej techniki. W ten sposób można bardzo selektywnie zahamować np. rozmnażanie wirusa. Podstawowym mankamentem tej techniki jest bardzo szybkie degradowanie pojedyńczych nici DNA w cytoplaźmie, tak szybkie, że oligomery o budowie naturalnej są praktycznie bezużyteczne. Dla obejścia tego problemu stosuje się różnego typu modyfikacje. Pierwszym i najpowszechniejszym jest zastąpienie atomem siarki jednego atomu tlenu grupy fosforanowej oligomeru DNA. Takie tiofosforany oligonukleotydów mają znacznie większą odporność na nukleazy, a także łatwiej przenikająprzez błony komórkowe. W chwili obecnej jeden taki oligomer jest już dostępny handlowo (Vitravene, przeciw wirusowej retinozie towarzyszącej AIDS), a kilkanaście innych jest w różnych fazach badań klinicznych. Również w fazach badań klinicznych są oligomery posiadające oprócz lub zamiast tiofosforanu grupę 2'-OMe. Laboratoryjnie bada się jeszcze wiele innych modyfikacji, przede wszystkim reszty fosforanowej i pozycji 2'.

Nieco innym podejściem jest technika antygenowa. Tu oligomer przyłącza się do podwójnej helisy DNA-DNA, tworząc tripleks. W ten sposób uniemożliwiona zostaje transkrypcja danego genu.

To tak w skrócie.
Temat jest mi dość bliski, więc jeśli jest jeszcze coś, co mógłbym wyjaśnić, chętnie pomogę.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html