Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Thu 24 Oct 2002 - 02:12:35 MET DST

Tomasz Plucinski wrote:

> Ciekaw jestem, czy specjalisci od kompleksow potwierdza, ale prawie na
> pewno jest to tetraedr, w srodku cynk, w narozach tetraedru hydroksyle, a
> ew. kationy potasu - w charakterze "dwoch pieskow" biegajacych sobie wokolo
> (niezbyt daleko).
> Czasem bywa to struktura mniej symetryczna, np
> chloromiedziany CuCl4 2- maja strukture albo tetraedryczna (trwalsza w
> nizszej temperaturze), albo plaska (naroza kwadratu) - w wyzszej
> temperaturze. Ciekawe, ze po pierwsze, to przejscie jest bardzo raptowne,
> [...]

Bez zajrzenia do literatury nic konkretnego nie da się powiedzieć o strukturze tego kompleksu, bo może być bardzo różna. Kompleksy glinu z grupami hydroksylowymi i kationami metali alkalicznych mają np: tendencję do tworzenia bardzo złożonych struktur pseudopolimerycznych, w których kationy metali alkaliczynch są powiązane z grupami hydroksylowymi wiązaniami wodorowymi.
Intuicyjnie wydaje się, że w przypadku cynku może być podobnie. Dodatkowo jeszcze w rzeczywisty skład struktury wchodzą czasami zaokludowane cząsteczki rozpuszczalnika. Kompleksy glinu tworzą też często dużo różnych struktur polimorficznych zależnych od rozpuszczalnika i sposobu krystalizacji. Jednym słowem trzeba by zajrzeć najpierw do jakiejś książki, a najlepiej od razu przejrzeć bazę krystalograficzną. Ja akruat mam pod ręką tylko książki ze strukturami kompleksów organometalicznych, a takich "zwykłych" nie mam.

Tomek "polimerek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli
http://www.ceti.pl/kganicz/rowery