Autor: AGS (somnus_at_wp.pl)
Data: Tue 27 Aug 2002 - 22:49:04 MET DST

Witam
Ten pierwszy zwiazek to octan manganu(II) a gaz to tlen, osad to tlenek manganu (IV) i rowniez tlen.

Pozdrawiam Filip

Witam wszystkich !!!
Mam pewne wątpliwości tyczących się dwóch reakcji , które miałem zaszczyt dzisiaj przeprowadzić.Może najpierw opiszę przebieg reakcji , a następnie zadam pytania tyczące się właśnie tych reakcji. I.
Do proszku tlenku żelaza dodałem 4 ml 10 % kwasu octowego.Powstały octan zmieszałem z fioletowym roztworem nadmanganianu potasu.Po dodaniu octanu roztwór zmienił barwę z fioletowej na krwisto czerwoną.Następnie do roztworu o takiej barwie dodałem kilka kropel 3 % nadtlenku wodoru.Roztwór natychmiast zaczął się odbarwiać imitując motyw spalania barwy.Reakcja przebiegała z wydzieleniem jakiegoś gazu.Pytaniem ,które chciałbym zadać klubowiczom jest :co to był za gaz i jaki był ostateczny produkt reakcji ? II.
Do sporządzonego roztworu nadmanganianu potasu dodałem kilka mililitrów 3 % kwasu bornego.Fioletowy lekko mętny roztwór nadmanganianu potasu stał się klarowny i troszkę się rozjaśnił.Następnie dodałem kilka kropel nadtlenku wodoru .Po wkropleniu tych kilku kropel reakcja zaczęła przebiegać dość energicznie zabarwiając tym samym roztwór na blado zielony lekko wchodzący w brąz kolor.Reakcji towarzyszyło wydzielanie się gazu.Produktem reakcji jest brązowy osad.Pytanie: jaki gaz towarzyszył przebiegowi reakcji i jaki osad się wytrącił?
Żegnam
Szymon Nowak