Autor: thomrt_at_poczta.onet.pl
Data: Fri 16 Aug 2002 - 16:51:36 MET DST

Witam wszystkim
>Mysle jednak, ze synteza NaBH4 a na pewno juz LiAlH4 w
>warunkach domowych raczej nie jest mozliwa ze wzgledu na wymagane
>bezwodne warunki. Ten pierwszy jest w miare bezpieczny, ale tez moze
>sie zapalic i w reakcji z kwasami wydziela wodór. Ten drugi jest
>chyba nawet bardziej niebezpieczny niz wodorek sodu.
Witku pisales ostatnio ze kiedys przechodziles w swym zyciu truciznowybuchofilie. Mnie natomiast przyciaga w substancji to ze jest nieczesto spotykana, slabo zbadana i kiepsko udokumentowana a niewiele osób zajmuje sie na swiecie sposobami jej otrzymywania jej wlasnosciami czy nawet ja widzieli.(czyli nie musi byc wcale wybuchowa czy trujaca) Nic tak nie motywuje mnie do pracy jak czyjes stwierdzenie ze dana substancja nie moze byc otrzymana poniewaz: bla, bla, bla Jezeli substancje ktos,gdzies uzyskal to udalo mu sie pokonac wszystkie klopoty.
W poprzednim liscie wspominalem ze powazne trudnosci sa przy otrzymywaniu metali alkalicznych i wodorkow (tu jest mur nie do przebycia) Zato otrzymywanie LiAlH4 wydaje sie bardzo proste nawet jak na warunki domowe ,bo:
Trzeba zdobyc LIH {PROBLEM 1} trzeba go miec w stanie sproszkowanym {PROBLEM 2}. Dalej trzeba posiadac eter dietylowy {TO NIE PROBLEM} lub w innym opisie dodatkowo 1,4-dioksan{TO NIE PROBLEM}. Niewiem czy dioksan jest dostepny handlowo bo ja zawsze go otrzymywalem podobnie jak eter tylko zamiast etanolu uzywalem glikolu etylenowego. Reakcja latwo zachodzi choc wydajnosc dioksanu jest gorsza niz eteru.No ale zwazywszy na cene glikolu i H2SO4 to nie jest tak zle. Drobnym problemem jest bezwodnosc rozpuszczalnikow ale jak ktos dysponuje metalem alkalicznym lub wodorkiem to moze go pozadnie wysuszyc (dobry bylby stop Na,K).Substancje te usunely by tez tlen z rozpuszczalnikow.{TO NIE PROBLEM -choc nie do konca, nie wiem czy ilosc wody po szuszeniu z pomoca Na czy NaH nie jest zbyt duza dla takiej substancji jak LiAlH4}
Gaz obojetny w tym przypadku dobry bedzie H2 {TO NIE PROBLEM}. Ja go zwykle uzyskuje z NaOH i Al.Z wodoru trzeba pozbyc sie tlenu. Ja poprostu przepuszczam wodór przez pluczke z CrCl2 (r-r CrCl3 + wiorka Zn pokryte amalgamatem).Suszenie  najpierw CaCl2 a pozniej Na+K lub jak ktos ma forse na zbyciu to P2O5. Ostatni substrat bezwodny AlCl3 lub AlBr3 {TO NIE PROBLEM}. Ja bym polecal AlBr3. AlBr3 latwiej reaguje z LiH niz AlCl3 (podobno!)  Reakcja latwo zachodzi miedzy wiorkami Al a Br. Trzeba pamietac by byl nadmiar Al (WOLNY Br).Produkt mozna latwo przedestylowac a nie jak AlCl3 sublimowac).
Sprzet szklany szlifowy: istotna jest kolba trojszyjna ,lejek z filtrem szklanyn ,wkraplacz, chlodnica zwrotna. To jest kosztowny sprzet ale w XXI wieku nawet chemik amator moglby go sobie skompletowac.Przyda sie mu do wielu innych doswiadczen
Reakcja biegnie w lagodnych warunkach temp. wrzenia eteru i pod cisnieniem atmosfrycznym. Powaznym problemem {To MOZE BYC PROBLEM} bedzie jak na chemika domowego mieszanie substratow ( zawiesina NaH - przegrzewanie sie cieczy). Normalnie uzywa sie mieszadla mechanicznego z uszczelnieniem Hg Jest ono trudnodostepne. Mozna by zastosowac jakies mocarne mieszadlo magnetyczne z podgrzewaniem - tez trudnodostepne. Ja skonstruowalem sobie mieszadlo smodzielnie: - wzialem szlana bagietke.
- do jednego konca przytopilem kilka plaskich kawalkow szkla tworzac cos w rodzaju wirnika
-normalnie wkladm ja do kolbki i zakladam chlodnice zwrotna tak ze bagietka jest w srodku chlodnicy .
-Na gornym koncu chlodnicy jest korek gumowy z 2 otworami jeden posrodku w ktorym jest mieszadlo jest ono ok. 0.5 mm szerszy niz mieszadlo ten odcinek smaruje smarem do szlifow w bocznym otworze jest szklana rurka do wyrownania cisnien. -Na gorny koniecmieszadla zakladam scisle dopasowany kawalek weza gumowego ktory lacze z silnikiem elektrycznym. Silniczek ten byl zdaje sie jako element pompy do wody z pralki automatycznej.
Nie wiem czy takie prymitywne mieszadło nadaloby sie do syntezy LiAlH4. Po syntezie trzeba by przeszaczyc eter w atmosferze H2 do kolbki wypelnionej H2 i stamtad go odparowac to tez nie jest trudne.
Nie wiem czy taka synteza jest mozliwa. Nadal pozostaje w sferze marzen dla mnie. Mam nadzieje ze nie bredze wiekszych glupot. Jak sadza czytelnicy ChemFana? Moze ktos z Was przeprowadzal synteze LiAlH4.
Kurcze gdybym tylko dysponowal LiH to bym ja wykonal aby sie otym przekonac Tomasz Zygula thomrt_at_poczta.onet.pl