Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 27 May 2002 - 09:53:29 MET DST

> Słyszalem, ze reakcja kwasu siarkowego z nadmanganianem potasu jest dosyć efektowna (na lekcjach chemii) jadnak w szkole doświadczenie to niebyło przeprowadzane z powodu wlaśnie, ze jest zbyt efektowne. Z tym wiaze się moje pytanie: Czy rzeczywiście wygląda to ciekawie i jakie środki ostrozności musiałbym zachować, gdybym chiał przeprowadzić reakcje na własną reke. A tak pozatym to moze wiecie jakie sa ciekawe (optycznie) reakcje w miare nieskomplikowane i bezpieczne

Bagietka omoczona obficie w stez. H2SO4, posypana stalym KMnO4 i po kilku sekundach powoli zanurzona do naczynka alkoholem. Inna wersja: probowka z alkoholem, do dna wprowadzona pipeta z stez H2SO4 i dopiero w takim polozeniu puscic palec i spowodowac ostrozne "podwarstwienie" (powinny byc 2 warstwy niezmieszanych cieczy). Wrzucic 3-4 duze krysztaly KMnO4. Krysztaly zatrzymuja sie na granicy warstw i po kilkunasku sekundach powstaja blyski i trzaski spalania alkoholu w tlenie zawierajacym sporo ozonu (ciagle na granicy warstw).
t.p.