Autor: Armand Budzianowski (armand_at_amu.edu.pl)
Data: Mon 06 May 2002 - 14:39:50 MET DST

Moim hobby jest oględanie etykiet od wód, czasmi można tam znaleźć
"ciekawe informacje", jednak ostanio coś mnie tknęło poświęcić chwilkę
napojowi: oranżada w butelce z PET.

Oto co znalazłem na etykiecie:

<cytat>

Napój gazowany. Słodozny substancjami słodzącymi D-4, Skład:
woda mineralna; dwutlenek węgla; kwas sytrynowy (regulator kwasowości); aromat identyczny z naturalnym; benzoessan sodu (substancjacja konserwująca);
substancje słodzące: cykloaminian sodu, sacharynian sodu, aspartam, acesulfam-K;
azorubina (barwnik). Konserwowany chemicznie. Barwiony syntetycznie. Przechowywać w suchym, chłodnym i zacienionym miejscu. <konic cytatu>

A teraz moje pytania, wątpliwości i sugestie....

Co to jest: cykloaminian sodu oraz acesulfam-K? Jak to wygląda strukturalnie?
Czy oni nie 'przesadzili' za bardzo z iloscią substancji słodzących??? Czy ktos mógłby mi wytłumaczyć zwrot, który kiedys ktoś świetnie wyjaśnił na jakiejś konferencji, bodajże Ogólnopolskiej Szkole Chemii w Krasnobrodzie... ale to bylo dawno i mogło mi juz sporo wylecieć z pamięci.... Chodzi o zwrot: "aromat identyczny z naturalnym". W przypadku syntetycznych napojów owocowych potrafię to zrozumieć, ale tu nie za bardzo.... Z tego co pamiętam to w przypadku napojów owocowych napis
"aromat identyczny z naturalnym" oznacza, że napój zawiera dodatek
zagęszczonego wyciągu z danego gatunku owoców.... aby nadać odpowiedni aromat (nie smak). Jak zwykle pytam się gdy nie wiem, co o tym sądzicie, prawdopodobnie to ten napis ma jakiś głębszy sens również w przypadku oranżady (jak określenie naturalny ma się do oranżady), choć również może okazać się jakąś bzdurą.

A na sam koniec.... dlaczego, ów oranżada, skoro jest płynem co prawda zapakownym w butelkę PET, powinna byc przechowywana w suchym miejscu???? Czyżby to szkodziło opakowaniu i wpływąło na walory organoleptyczne?

Oj sporo tych pytań....

Pozdrawaim Armi

PS Przepraszam za dziwne zakodowanie polskich znakow(cos mi sie gdzies rozwalilo).... mam nadzieje, ze mimo to tresc jest czytelna

     \!/      Myslisz o kupnie notebooka? Sprawdz strone WWW:
   ( @ @ )            http://hpc.amu.edu.pl/~armand/ibm/
 oOO-(_)-OOo       Rekomendacja: armand_at_amu.edu.pl
EoF