Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojciech.szczepankiewicz_at_luc.ac.be)
Data: Wed 03 Apr 2002 - 16:33:48 MET DST

Artur Gajos wrote:

> Witam!
> Bardzo prosze o pomoc. Mam do wyjasnienia nastepujace zagadnienie:
>
> Uzasadnij stwierdzenie "im mocniejszy kwas tym slabsza sprzezona z tym
> kwasem zasada i odwrotnie". Podaj dwa przyklady poslugujac sie
> wartosciami odpowiednich stalych dysocjacji.
>
> Z gory bardzo dziekuje za pomoc.
> Artur Gajos

Sprawa jest prosta... i skomplikowana zarazem. Mamy tu do czynienia z tautologia chemiczna. Moc zasady jest okreslana przez powinowactwo do protonu i mierzona za pomoca pKa. Jesli proton jest "silnie trzymany" przez zasade sprzezona, to nie moze dysocjowac taki uklad, zatem protonow jest malo w roztworze i kwas jest slaby. No i na odwrot oczywiscie. Przyklad, dosc mocna zasada, jaka jest anion benzoesanowy chetniej "lapie protony" niz slabsza zasada, jaka jest anion mrowczanowy. Czyli kwas mrowkowy jest silniejszy niz benzoesowy. Porownaj pKa obu kwasow. Wojtek