Autor: Instytut Adeviq - S.P.I.N. (adeviq-spin_at_mega.com.pl)
Data: Tue 02 Apr 2002 - 23:03:03 MET DST

> Chodzi o aminokwas w postaci krystalicznej o
> nazwie 2-amino-3-fenylopropanol, C8H10N-COOH, racemat
> redukcja grupy karboksylowej do CH3 w obecnosci Ni (lub
lepiej platyny
> poniewaz mamy 200g w magazynie).

A może by tak od razu ktoś podał przepis jak ze zużytych opon i szczoteczki do zębów zrobić 1kg amfetaminy :-)) Żarty na bok, a to rzeczywiście jest ciekawa metoda syntezy amfetaminy z fenyloalaniny. Pewnie coś takiego mogą zrobić jakieś grzybki (drożdże) - była by przynajmniej optycznie czysta amfetamina (która tak apropos jest wykorzystywana do syntezy asymetrycznej).
Nie wiem czy wodór na katalizatorze może zredukować kwasy do CH3 - zwykle najszybciej idzie redukcja do alkoholu. Więcej szczegółów można znaleźć w niemłodej już książce (choć nadal aktualnej) House'go "Nowoczesne reakcje syntezy organicznej", gdzie cały rozdział poświęcony jest redukcji.

Pozdrawiam

Tomasz Holband
Adeviq-SPIN