Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Tue 02 Apr 2002 - 13:16:21 MET DST

> Jak już o redukcji wodorem to jak wygląda uwodornienie związków
> organicznych.

Wyglada roznie, w zaleznosci od tego co sie redukuje :-) zazwyczaj wiazania wielokrotne zamieniaja sie w pojedyncze. A czasami nawet pekaja pojedyczne (np. w pozycji benzylowej)

> Wiem tylko tyle że jest używany katalizator platynowy
> lub niklowy.

Katalizatorow jest cala masa. Oprocz tych, ktore wymieniles czesto stosuje sie pallad. Sa to tzw. katalizatory heterogeniczne, bo pozostaja w innej fazie (cialo stale) niz zwiazek, ktory redukujemy (roztwor). Katalizatory homogeniczne z kolei, to najczesciej rozpuszczalne kompleksy metali, np. rodu, rutenu.

>Czy zachodzi ona w roztworze ?

Najczesciej tak.

>Jaki sposób jest
> dostarczany wodór?

Zazwyczaj po prostu wtlaczany jest z butli. Mechanizm polega na przylaczaniu wodoru na powierzchni katalizatora i ma w niklym stopniu charakter jonowy.

> Wiem jeszcze że sa używane wodorki metali do
> bezpośrednigo uwodornienia. Jaki jest mechanizm tych rekcji?

Jesli chodzi o redukcje wodorkami metali, to przebiega ona wedlug mechanizmu jonowego. Np. polega ona na przylaczeniu nukleofilowego anionu wodorkowego (np. LiAlH4). Taka reakcja zachodzi tylko ze zwiazkami wykazujacymi charakter elektrofilowy (np. grupa karbonylowa, halogenek). Nie zachodzi natomiast z wiazaniem podwojnym. Inaczej rzecz ma sie z boranem (B2H6) czy alanem(AlH3). Te wodorki z kolei reaguja z substancjami nukleofilowymi.
Wodorki typu NaH, CaH2 nie wykazuja zazwyczaj zdolnosci redukujacych.

Witek
http://www.trimen.pl/witek/