Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 26 Feb 2002 - 12:41:14 MET

> Jeden z dziennikarzy, w wiadomosciach, zdaje sie na TVN, powiedzial, ze w
> wyniku eksplozji mat. wybuchowego w obecnosci zelazocyjanku potasu
> "wydzielilby sie smiertelnie trujacy gaz". Czy to prawda??? A jesli
> prawda, to czy tym gazem moglby byc np. HCN? pozdrowienia

W Encyklopedii techniki. Chemia. WNT 1993 jest napisane, ze zelazocyjanek sodu Na4[Fe(CN)6]*10H2O w temp. 100 stopni C przechodzi w sol bezwodna, a podczas dalszego ogrzewania rozklada sie wydzielajac cyjanowodor.

Rowniez dodanie kwasu solnego i gotowanie powoduje wydzielenie sie H4[Fe(CN)6] i jego rozklad: H4[Fe(CN)6] = 4HCN + Fe(CN)2

(te reakcje akurat podano przy K4[Fe(CN)6], ale zapewnie kation nie ma tu znaczenia)

Hmmm... wyglada na to, ze terrorysci wiedza wiecej od nas jesli chodzi o srodki bojowe, co poniekad jest oczywiste. ;)

A zelazicyjanek potasu K3[Fe(CN)6] jest trujacy wlasnie z powodu HCN, ktory wydziela sie powoli w sladowych ilosciach, z jego nietrwalych jak widac r-row wodnych.

W tej encyklopedii jest informacja, ze zarowno zelazocyjanki, jak i zelazicyjanki sa uzywane do produkcji mat. wyb. O ile moge sobie wyobrazic, ze zelazicyjanek moglby teoretycznie byc w nich stosowany jako utleniacz, co jednak tez wydaje sie watpliwe, to nie wiem do czego moglby sie przydac zelazocyjanek, czyzby jako reduktor. ;)

Czy ktos majacy pod reka ksiazke "1000 slow o materialach wybuchowych i wybuchu" Mikolaja Korzuna moglby sprawdzic do czego uzywa sie tych zwiazkow w przemysle mat. wyb.? Tam na pewno bedzie wyjasnienie. Dzieki.

ak