Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 26 Feb 2002 - 11:39:08 MET

> Wydaje się to być mało prawdopodobne, by termiczny rozkład Kn[Fe(CN)6]
> (n= 3 lub 4) dawał HCN - skąd wzięły by się wodory?? Gdyby to odbywało

Moze z materialu wybuchowego?

> się w środowisku wodnym to inna sprawa...
> Najgorsze w mediach jest to, że raz mówią cyjanek potasu a w innej
> stacji żelazocyjanek - tak jakby to było wszystko jedno...

a gdzie indziej zelazicyjanek, zreszta zelazicyjanek ma wlasciwosci toksyczne http://wiem.onet.pl/wiem/00aadb.html (chociaz oczywiscie nie az takie jak cyjanki), a zelazocyjanki sa dodatkami do soli kuchennej i wina jako E535, E536, E538 http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/DodatkiE.html

Co ciekawe mozna tu http://wiem.onet.pl/wiem/00d48f.html znalezc informacje, ze zelazocyjanek potasu ma zastosowanie do produkcji materialow wybuchowych. :-?

Zreszta skoro juz jestesmy przy dodatkach E to na Planete lecial wczoraj film o zywnosci, ogladalem tylko fragment, pokazywano m.in. nowy preparat Activa, ktory zawieral enzym powodujacy wiazanie bialek, sluzy ten preparat do tzw. "zagospodarowywania resztek", potrafi polaczyc skrawki miesa tak, ze utworzony w ten sposob befsztyk jest nieodroznialny dla kupujacego go klienta od oryginalnie calego kawalka miesa, chwalono sie, ze nawet slonine udalo im sie w ten sposob scalic. :)
Z kolei karageniany otrzymywane z alg, jak mozna przeczytac na stronie z dodatkami na Chemfanie: http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/DodatkiE.html "MOŻE BYĆ STOSOWANY W ODŻYWKACH DLA DZIECI" (pisownia wielkimi literami oryginalna), a tymczasem pokazywano w w/w filmie, ze niejaki Deni Corpe (pisownia pseudofonetyczna :)) z Wyższej Szkoły Weterynaryjnej w Tuluzie zajmujacy sie naukowo oraz na zlecenie badaniami dodatków E stwierdzil, ze E407 powoduje znaczne zwiekszenie szybkosci przyrostu tkanki nowotworowej u standaryzowanych szczurow laboratoryjnych w porownaniu z grupa kontrolna. Zeby bylo jasne: karagenian nie powodowal powstawania nowotworu (ten wywolywano wstrzykiwaniem szczurom innej substancji o znanych silnych wlasciwosciach kancerogennych - nie mowiono w filmie jakiej - trzeba by znalezc publikacje jesli to kogos interesuje), a "jedynie" znacznie szybszy wzrost juz istniejacego nowotworu.
Deni Corpe zapytany czy usunac ten dodatek z listy E stwierdzil, ze nie, aczkolwiek dla jego studentow po takich eksperymentach "wszystko jest jasne", przed zjedzeniem ciastka sprawdzaja czy nie ma w nim jakis E, by w chwile potem pojsc na papierosa. ;D

A tak w ogole to gdy pokazywano ten zaklad produkujacy rozne polprodukty do gotowej zywnosci i co w nim robiono wowczas znowu automatycznie przypominal mi sie stary film sci-fi "Soylent Green" - juz praktycznie prawie zyjemy w takich czasach. :(

Jesli to kogos interesuje to radze sprawdzic program TV Planete - byc moze ten film dokumentalny jeszcze wkrotce powtorza, na Planete i Discovery czesto powtarzaja programy czasem niemal co drugi dzien w danym tygodniu.

ak