Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Fri 22 Feb 2002 - 11:42:40 MET

On 21 Feb 02, at 15:24, Tomasz Wasiak wrote:

> Witam,
> Hehe... Moze jeszcze jedna propozycja - przed domkiem (jakies 100m) plynie
> mala rzeczka (szerokosc ok 3m glebokosc 1m) czy mozna by jej juzyc? Jezeli
> tak to czy oplaca sie na taka odleglosc transportowac wode?... Tomek

Brzmi bardzo sensownie.
Potrzebujesz odprowadzic, powiedzmy, 20kW ciepla. To obnizy temperature wody o kilka stopni przy przeplywie kilku metrow szesciennych na godzine. Musisz pilnowac, aby temperatura wody nie spadla ponizej zera w zadnym punkcie wymiennika ciepla, na wylocie wymiennika musi wiec byc co najmniej +1C. Znajac zapotrzebowanie na cieplo (budynek i ciepla woda) bardzo latwo policzysz konieczny przeplyw przez wymiennik i energie potrzebna do pompowania. (Trzeba znac minimalna temperature wody w rzeczce, roznice poziomow i straty w rurach.) I jeszcze jedno: pompa ciepla nieco warczy. Warto wiec ustawic ja w miejscu oddalonym od sypialni czy "pokoju dziennego". Pompy obiegowe sa ciche (jesli kupisz odpowiednie). Pozdrawiam,
Pawel