Autor: Tomasz Pluciński (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 19 Feb 2002 - 12:53:04 MET

Powinni

 No, masz ci los! To przeciez jak awans? A juz powaznie: kolory sa tu  bardzo charakterystyczne i na pozor sugeruja o co chodzi.  Fioletowy to MnO4-, zielony to manganian MnO4 2-, brunatne osady to = zawsze
(w ostatecznosci) MnO2, prawie bezbarwny to prosta sol Mn 2+.

 Po pierwsze: czy na pewno chodzi o reakcje stalego KMnO4 z H2SO4, czy tez o prazenie stalego KMnO4?
 Ogrzewanie stalego KMnO4 prowadzi do mieszaniny tlenu, MnO2 i K2MnO4 (z  rownaniem nie powinno byc klopotu, ale warto sprawdzic metoda  algebraiczna, cos mi sie wydaje, ze moze byc nieskonczenie wiele  rozwiazan... Moze to byc interesujace!). Dlatego taka pozostalosc wsypana do wody jest zielona. Ale to szybko sie zmienia, bo zielone manganiany sa trwale tylko w bardzo silnie zasadowym srodowisku, przechodza wiec  stopniowo w brunatny MnO2 (i ew MnO4-). Tak wiec w srodowisku kwasu  siarkowego na pewno w gre nie wchodza manganiany.

 Ale to wszystko jest doskonale znane autorom listu!

 Natomiast podczas reakcji ze stez H2SO4 zielonkawy (i zolty) kolorek  rzeczywiscie powstaje! Nie jest to NA PEWNO kolor manganianu. Siegnac  trzeba do ksiazki. Zwiazki manganu sa dosc slabo opisane, najwiecej  znalazlem u Durranta. Po pierwsze: MnO jest szmaragdowym cialem  krystalicznym, ale niemal na pewno to nie to. Natomiast rzeczywiscie  Mn2(SO4)3 jest trwaly ponizej 3oo stopni i jest to ciemnozielony proszek.
 Ale w nastepnym zdaniu: rozpuszcza sie w wodzie dajac FIOLETOWY roztwor z ktorego w wyniku hydrolizy wytraca sie osad MnOOH. Tak wiec proste na  pozor pytanie prowadzi w gaszcz problemow. Wydaje sie, ze rzeczywiscie  moze to byc siarczan Mn III, ktory w tych warunkach jest wystarczajaco  trwaly a na dodatek zielony (kolor moze silnie zalezec od tego, czy w  sferze koordynacji sa czasteczki wody czy reszty siarczanowe. Tak jest  np u chromu!). Ale tu niech wypowiedza sie spece od kompleksow...

 Z tym manganem to istna dzungla! Np nie istnieje stechiometryczny MnO2! Ma on zawsze spory deficyt tlenu: MnOx x=3D1,7-1,9 i zmienny sklad. No to jak prowadzic miareczkowanie nadmanganianem w srodowisku obojetnym (jest  taka metoda!)? Chyba trzeba stosowac mnozniki empiryczne, ale o tym  podreczniki milcza... Musze siegnac do archiwalnego Treadwela sprzed  dokladnie 100 lat, moze tam cos bedzie?  tomasz plucinski
(mam jakies klopoty z lacznoscia z chemfanem)