Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Sat 09 Feb 2002 - 21:54:17 MET

Paweł Hosozwski

Odpowiedź na postawione pytanie (KNCS+HNO3-> ?) jest trudna. Wg mojej wiedzy opartej na reakcjach i precedensach, a nie na stopniach utlenienia itp. umownych rzeczach
(o nich w dalszej części listu) sprawa wygląda tak:

Każdy mocniejszy kwas wyprze HNCS z KNCS. HNCS jest ponoć dość trwały w rozcieńczonym wodnym r-rze, ale przy zatężaniu rozkłada się na COS (tlenosiarczek węgla) na skutek hydrolizy: H-N=C=S + H2O = NH3 + O=C=S.

Ten tlenosiarczek jest związkiem łatwo utleniającym się HNO3, na CO2 i SO2 (ilość SO3 zależy od ilości HNO3). HNO3 jest zdolny utlenić na gorąco nawet wolną siarkę, stąd NO2 [S.Kendall.487]. Dalej. Właśnie z praktyki wynika, że KCN utlenia się jeszcze łatwiej niż siarka. Zupełnie wystarczy do tego zwykły PbO (glejta). Stopiony ołów gromadzi się na dnie naczynia i powstaje cyjanian: KCN + PbO = KCNO + Pb [Smith Kendal 1937 r. str.521]. KCN nawet w wodnym roztworze ogrzewany z S daje KNCS [S.K.521].

Tak więc dla teoretycznej reakcji:
> HNO3 + KSCN --> KNO3 + HCN + S

są przynajmniej trzy praktyczne powody, dla których NIE MOŻE ona zajść ! Powstanie N2, NO2, SO2, CO2, może SO3, NO. Z SO2 i NO może powstać też hydroksyloamina, NH2OH. Jeśli dotykamy już SO2 i NO to kłania się metoda Rashiga (3HA i 4HA) otrzymywania hydroksyloaminy i inne, bardzo ciekawe metody otrzymywania arcyciekawych związków z N(-1) oraz N(+1).

Poniżej przedstawiam dalsze fragmenty
z mojej nigdzie nie wydanej książki:
"JAK W DOMU OTRZYMAĆ CIEKAWE ZWIĄZKI": { HYDROKSYLOAMINA (w skrócie HA).
Służy m.in. do otrzymywania amin z kwasów kbx w reakcji Lossena (-CO2). Także do otrzymywania oksymów (-> Nitryle, -> Nitrozwiązki) Por.metoda Hunsdieckera. 5 metod.

Met.1HA.
HNO3 rozc. + Sn redukcja cyną [Smith Kendall]

Met.2HA.
HNO3 stęż. elektroredukcja na elektrodach ołowianych [Kendall] [Bielański]. Timmons zaleca tu dodatek kwasu szczawiowego, ktory w tych warunkach redukuje sie do glioksalu ktory tworzy oksym. W innych warunkach powstaje kwas glikolowy HO-CH2-COOH [Karrer1/155], także kwas glioksalowy [Karr1/161] (ale katody te same).

Met.3HA.
Metoda Rashiga:
3H2O + NH4NO2 + 2SO2 = NH2OH + H2SO4 + NH4HSO4 (P.Chem. 3/92/102)

Met.4HA.
Metoda SHA (Z-dy Azotowe Puławy , początek lata 50-te). (P.Chem. 3/92/102) Otrzymuje się Siarczan Hydroksylo Aminy. REAKCJE:

                   kat.

2NO + 3H2 + H2SO4 -------> (NH3OH)2SO4
kat = Pt na C zawieszona w H2SO4 , p<2at , 40-50 C
NO    - 90%-owy w wyniku kat. utl. NH3 w obecn. H2O
H2    - o dużej czystości
H2SO4 - 82%

reakcje uboczne:
2NO + 5H2 + H2SO4 -------> (NH4)2SO4 + 2H2O
2NO + H2          -------> N2O + H2O
2NO + 2H2         -------> N2 + 2H2O

PRODUKTY:
24-26% SHA , 1-3% (NH4)2SO4 , 2-4% H2SO4 Met.5HA
Hydroksyloaminę można otrzymać z nitrometanu (Wróbel 593) przez ogrzewanie
z kwasem polifosforowym: CH3NO2 ---> NH2OH + CO (z HCOOH) Podobną metodę opisuje [Ropuszyński191]. I-rz nitroalkany ogrzewane z 85% H2SO4
dają kwas karboksylowy i hydroksyloaminę:

2 RCH2NO2 + H2SO4 + 2H2O ---> 2 RCOOH + (NH2OH)2.H2SO4 NITROKSYL.
H-N=O , forma uwodniona H-N(OH)2. Wyższa forma utlenienia hydroksyloaminy, powstaje jako produkt rozpadu połączeń hydroksyloaminy z silnie elektroujemnymi
grupami, jak kwas benzenosulfohydroksamowy, nitrohydroksyloamina. Reakcje - p. rozdział 'estry' oraz 'wykrywanie'. } koniec cytatu.

A teraz trochę o teorii i do czego prowadzi jej nadmiar przy niedomiarze faktów doświadczalnych, opisów i w ogóle wiedzy. Zgadzam się z poniższym stwierdzeniem:
>Wlasnie ten przyklad podaje jako niezla ilustracje zametu jaki >powoduja
stopnie utlenienia...
>tomasz plucinski

natomiast do niczego nie doprowadzi studiowanie mechaniki kwantowej i teorii względności (przynajmniej w chemii na poziomie reakcji KCNS z HNO3), nie zgadzam się więc z:
> Gdyby od samego początku wykładano ogólną teorię chemii
> i stosowano zasady chemii kwantowej do układów makroskopowych
> ( "Z prawdopodobieństwem X zakładamy, że w tej reakcji wydzieli
> się to i to, ale NIEKONIECZNIE ), to pewnie rozumowałbym inaczej.
> A narazie łatwiej iść przez szkołę z końskimi
> klapkami na oczach...
> Mateusz Frydrych

Poniżej przedstawię dlaczego.

  1. Przyłączanie wody NA PEWNO nie jest reakcją zmiany stopnia utlenienia. W przypadku HCN (nitrylu kwasu mrówkowego) byłoby: HCN + H2O -> HCO-NH2 (dalej dziwacznie wychodzi C na +2), a po dalszej hydrolizie HCl'em i redukcji Mg dojdziemy do HCHO (formaldehyd) gdzie niechybnie wychodzi zerowy stopień utlenienia węgla...

Ważne w tym wszystkim byłoby, żeby stosować konwencję, np.:

CH4   (-4)   ale w  CH3-CH3  (-3,-3)    alkany
CH3OH (-2)   ale w CH3-CH2OH (-3,-1)    alkohole i pochodne
HCHO (0)     ale w CH3-CHO   (-3, +1)   aldehydy i pochodne
HCOOH i CO (+2) ale CH3-COOH (-3,+3)    kwasy i pochodne
CO2 (+4)
jednak to i tak niewiele wnosi i daje tylko ogólne pojęcie.

Należy zatem UNIKAĆ stosowania jałowych i zbyt ogólnych teorii do specyficznych problemów, bo zwykle wychodzi cyrk. Sam miałem nieszczęście zetknąć się z wysoko postawionymi chemikami którzy usiłowali obliczać np. wielkość kryształu z reguł i wzorów Gibbsa G=H+TS itp. nieprzydatnych rzeczy ! Tymczasem wielkość kryształu zależy od prędkości chłodzenia, mieszania, zawartości śladów zanieczyszczeń, ilości zarodków krystalizacji, chropowatości ścianek i 150 innych rzeczy. Dlatego zresztą zakład ten miał wyniki jakie miał :)))) Ale niestety nie ja tam rządziłem i szans na to nie miałem.

Szkoły muszą wreszcie wbić uczniom i studentom do głowy, że: OGÓLNE TEORIE MOGĄ PROWADZIĆ JEDYNIE DO OGÓLNYCH (ZWYKLE OKROJONYCH) WYNIKÓW ! To z tego powodu m.in. powstał program REAKCJE, aby "okrasić" suchą teoretyczną wiedzę podawaną zwykle studentom, przynajmniej w mniej renomowanych ośrodkach.
Cała chemia, nauka, prawo amerykańskie oparte jest na PRECEDENSACH a nie na sztywnych regułach, bo one zawsze będą niewystarczające. Tajwańczycy zamiast tworzyc np. teorię elektroniki jak to miało miejsce u nas w latach 70'tych postawili na rozwój scalaków. Efekt jest taki, że oni robią procesory a u nas wbija się dalej do głowy uczniom zasadę działania złącza p-n (którego i tak 3/4 słuchaczy nie pojmuje) zamiast nauczyć ich, że dioda
przewodzi prąd tylko w jedną stronę i można na niej zbudować prosty odbiornik radiowy albo ładowarkę do akumulatora.

To jest tak, jakbyśmy znając wzór wody H2O próbowali rozstrzygać na tablicy czy woda się pali czy nie. Powinna się wszak teoretycznie palić; tyle wodoru :)))).
Dobra teoria to taka, z której COŚ WYNIKA i jest przydatna, wykład ma być prowadzony ze zrozumieniem w stylu Feynmana a wzory nie mogą być dłuższe niż na 1 (no, może 2) cale.

Dlatego więc wolę kilkanaście rzetelnych przykładów i rysunków (model też może być) np. jak działa silnik benzynowy Otta czy Wankla od całej niezjadliwej "Termodynamiki procesów nieodwracalnych" prof. Gumińskiego (z całym szacunkiem). Za to mogę dziesiątki razy czytać "Preparatykę nieorganiczną" Supniewskiego czy inne konkretne i przydatne opisy.

WAŻNE!
Teorii takich, normalnych w Ameryce, Austrii, Niemczech, Japonii czy Australii nie można głosić w Najjaśniejszej, bo spotka Was banicja z nauki tak jak mnie. Zresztą i tam się zaczyna to samo: wzrost ilości ludzi którzy niewiele wiedzą i nie wiedzą lub nie chcą o tym wiedzieć. Za to jest walka o stołki blokowanie i podkładanie nogi lepszym od siebie, 'kiszenie' wiedzy, nieuczciwe podpieranie zmurszałych instytucji i ludzi oraz wykrzywiające psychikę podlizywanie się im przez młodzież tylko w celu zaspokojenia wybujałej konsumpcji. Dokąd zmierza szkoła, nauka, wiedza, świat ? Boję się o tym myśleć. To wszystko już przecież było... Bóg karze tych, którzy marnują talenty, przede wszystkim cudze. Nawet, jeśli ktoś w Niego nie wierzy a jest szubrawcem to tak się sam w końcu zapętli, zagmatwa, poplącze i pokiełbasi w swoich kłamstwach, że wynik może być tylko jeden: nędza i klęska zesłana od tzw. losu.
Dlaczego i po co mam ginąć razem z kimś takim ?

Z poważaniem: mgr inż. Paweł Hoszowski