Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 15 Jan 2002 - 14:59:05 MET

> Niedawno uslyszalem, ze jednym oddczynnikow niezbednych do
> wywolania zdjecia jest roztwor formaliny. Jaka role pelni w tym procesie
> formalina (jakis utrwalacz czy cos innego???)

Jest to skladnik wywolywaczy tzw "infekcyjnych", czyli dajacych maksymalny kontrast. Jesli Cie to interesuje, moge wyszukac przepis. Przypuszczam, ze wlasciwosci redukujace formaldehydu sa tak energiczne, ze po powstaniu ckociazby sladu
zaczernienia na ziarnie AgBr, dalszy poroces redukcji ziarna - do srebra, biegnie juz chemicznie (bez proporcjonalnosci do ilosci swiatla). W niektorych przepisach zamiast smierdzacej formaliny, stosuje sie staly paraformaldehyd (szukaj w "Ilinskim"). Moje doswiadczenia z tymi wywolywaczami nie sa zachecajace.
tomasz plucinski