Autor: Aneta i Witold Telusowie (telusowie_at_interia.pl)
Data: Wed 12 Dec 2001 - 21:42:56 MET

Witam szanownych ChemFanów!

Jestem nauczycielem chemii w LO i proszę Was o pomoc w rozwiązaniu pewnego problemu:

Ostatnio omawiam z uczniami reakcje utleniania-redukcji, a na jednej z lekcji zaprezentowałem utleniające właściwości KMnO4 w srodowiskach: kwaśnym, obojętnym i zasadowym. Jako reduktora użyłem roztworu FeSO4.

Wyniki doświadczeń były zgodne z przewidywaniem (tj. w środowisku kwaśnym roztwór się
odbarwił, w obojętnym powstał brązowy osad, a w zasadowym pojawił się na chwilę ciemnozielony roztwór).

Zapisałem z uczniami równania reakcji:

KMnO4 + FeSO4 + H2SO4 -> K2SO4 + Fe2(SO4)3 + MnSO4 + H2O
KMnO4 + FeSO4 + H2O   -> KOH + Fe2(SO4)3 + MnO(OH)2
KMnO4 + FeSO4 + KOH   -> K2MnO4 + Fe2(SO4)3 + H2O

I (jako zadanie domowe) poleciłem im dobrać współczynniki.

No i jest problem... nikomu się nie udało. "Nie wychodzi"... Próbowałem sam i też nie daję rady.

RATUJCIE CHEMICY !!! Z nadzieją na rychłą pomoc
nauczyciel chemii.

mgr Witold Telus.