Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Mon 05 Nov 2001 - 14:04:09 MET

At 13:08 05.11.01, Instytut ADEVIQ - S.P.I.N. wrote:

>Sądzę, że przy usuwaniu powstaje dość stabilny układ chinonowy CH2=Ph=CPh2
>dzięki czemu taką pochodną łatwiej zdjąć. Podobnie się ma pewnie z pochodną
>metoksy...

AFAIK grupy p-metoksylowe stabilizują karbokation (+)CAr3, który jest produktem usuwania trytylu w warunkach kwasowych. Przyłączenie każdego kolejnego metoksylu zwiększa labilność grupy trytylowej ok. 10x.
Ciekaw byłem, jak to wygląda ilościowo dla pochodnej metylowej...

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html