Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Fri 26 Oct 2001 - 13:08:17 MET DST

krzychu wrote:

> obecnosci katalizatora.

Zmieszanie chlorobenzenu z nadmiarem chloru i wystawienie na swiatlo sloneczne powoduje powstanie 1,1,2,3,4,5,6-heptachlorocykloheksanu. Jest to wiec addycja rodnikowa trzech czasteczek chloru do pierscienia benzenowego. Powstawanie rodnikow chlorowych (czyli wolnych atomow chloru) indukuje swiatlo sloneczne oczywiscie. Mozna sobie wyobrazic, ze reakcja nastepuje kolejno, to znaczy najpierw zachodzi addycja jednej czasteczki chloru z utworzeniem jakiegos trichlorocykloheksadienu. Moze to byc na przyklad, 5,5,6-trichloro-1,3-cykloheksadien, albo 2,5,6-trichloro-1,3-cykloheksadien, albo inny. Potem nastepuje addycja nastepnej czasteczki, itd. Byc moze, mozna wydzielic te wszystkie produkty posrednie. Sa rowniez doniesienia, ze chlorowanie benzenu wobec swiatla moze prowadzic do heksachlorobenzenu w wysokiej temperaturze. Nalezy to traktowac jak reakcje nastepcza, polegajaca na dehydrohalogenowaniu wstepnie powstalych chlorocykloheksanow. Z tego samego wzgledu mozna sadzic, ze dehydrohalogenowac moga sie chlorocyklohekseny i chlorocykloheksadieny, co prowadzi do czesciowo schlorowanych benzenow. Natomiast w obecnosci katakizatora, kwasu Lewisa, reakcja przebiega inaczej. Nastepuje elektrofilowa substytucja atomow wodoru w pozycjach orto i para, co prowadzi do mieszaniny o-dichlorobenzenu, p-dichlorobenzenu i 1,2,4-trichlorobenzenu. Czy mozna dochlorowac do heksa chloropochodnej, tego nie wiem, ale chyba nie.
Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland