Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 12:47:51 MET

On Mon, 5 Feb 2001, Jerzy Baron wrote:

> O wydzieleniu rodnikow OH nie moze byc mowy. Chyba, ze przez wydzielenie
> rozumie sie ich udzial w procesie zlozonym. Rozpad (np. termiczny) H2O2 na 2
> OH jest mozliwy, ale tylko jako jedno ze stadiow procesu, ktorego trwalymi
> produktami sa H2O i O2.

Ja zetnelem sie z praktycznym wykorzystaniem rodnikow OH do polimeryzacji emulsyjnej octanu winylu z ZACHEM w Oswiecimiu (w rodzaju Wikol). Inicjatorem
wolnorodnikowej polimeryzacji byla mieszanina FeSO4 + H2O2. Nikt nie potrafil mi wyjasnic po co dodawac do reaktora mieszanine reduktora z utleniaczem, az po latach okazalo sie, ze jest to po prostu Reakcja Fentona: zrodlo wolnych rodnikow! Ale chcialbym znalezc warunki w ktorych mozna pokazac doswiadczalnie ze taka mieszanina jest energiczniejszym utleniaczem niz sam H2O2. Nie potrafilem dotad tego zrobic... tomasz plucinski