Autor: Roman J. Faranski (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 25 Nov 2000 - 21:11:55 MET

Osrodkiem (chyba jedynym w Polsce), gdzie byly/sq prowadzone badania pod ogólnym haslem "zdrowotne aspekty kontaktu z azbestem" jest Instytut Medycyny Pracy w Lodzi, zespól p. prof. dr hab med. Neonili Szeszeni-Dabrowskiej.
Pozwole sobie na kilka cytatów z prac p. prof. Szeszeni-Dabrowskiej:

cytat 1. "Azbest, jako czynnik rakotwórczy" ..... w srodowisku komunalnym glownie wystepujqcym wloknem azbestowym jest chryzotyl. Dlugosc tych wlokien nie przekracza 5 um (mikrometrow). Stezenia wlokien wykazujq duzq zmiennosc w powietrzu atmosferycznym 0 - 0,3 wl/dm3, przy czym srednie stezenie pylu azbestu rozni sie o trzy rzedy wielkosci miedzy miastami i terenami wiejskimi, w wodzie pitnej stezenie wlokien waha sie od wartosci nieoznaczalnych do 200 - 106 wl/dm3 <ciach> Zakrojone na szerokq skale badania przypadkow miedzyblonniakow oraz trendow zapadalnosci wykazaly zwiekszonq ich czestosc w rejonach kopaln i zakladow przetworstwa azbestu oraz w miastach.

cytat 2. "Skala zagrozenia azbestem w Polsce" ....sytuacja wymaga pilnego podjecia programu eliminujqcego xrodla emisji pylu azbestu poprzez zabezpieczenie nawierzchni utwardzonych odpadami, a takze likwidacje wszystkich innych zidentyfikowanych xrodel tego pylu..., jak rowniez podjecie medycznych programow profilaktycznych i edukacyjnych w zakresie wiedzy o azbescie i postepowania ze wspomnianymi xrodlami emisji pylu. Niezabezpieczenie istniejqcych xrodel emisji pylu stanowi zagrozenie, szczegolnie dla zdrowia dzieci i mlodziezy, ktorych kontakt z azbestem stosowanym do utwardzenia rozmaitych nawierzchni jest bardzo intensywny....,

cytat 3 "Normy stezen wlokien azbestowych w powietrzu" Dopuszczalne stezenie pylu azbestowego w powietrzu atmosferycznym w Polsce wynosi 1000 wl/m3,
lub 1,0 wlokno/dm3....,
.... najwieksze wartosci stezen odnotowano w punktach pomiarowych przy wezlach komunikacyjnych zlokalizowanych w Katowicach (4,6 wl/dm3) oraz w Lodzi (2,4 wl/dm3). W bezposrednim sqsiedztwie zakladow azbestowo-cementowych w Ogrodziencu, Trzemesznie i Wierzbicy srednie 24-godzinne liczbowe stezenia wlokien wahaly sie w granicach od 0,5 do 4,2 wl/dm3. W pojedynczych pomiarach wykonywanych wowczas w Szczucinie odnotowano stezenie od 2,1 wl/dm3 do 3,9 wl/dm3. Wystepujqce w sqsiedztwie zakladow azbestowo-cementowych wartosci stezen porownywalne sq z wartosciami stwierdzonymi w osrodkach wielkomiejskich, podczas gdy dla obszarow wiejskich bez xrodel emisji pylu azbestowego stezenia te wynoszq ponizej 0,5 wl/dm3. Stwierdzono rowniez charakterystyczne dla ekspozycji srodowiskowej wystepowanie duzej frakcji wlokien krotkich o dlugosci ponizej 5 um (mikrometrow) - okolo 77%, w pomieszczeniach zamknietych do 81% ......,

I tak dalej, i temu podobnie, w sumie 21 pozycji pismiennictwa, pozwolisz Andrzeju ze oszczedze sobie tym razem komentarza

z uklonami

Roman

> Czy badal ktos w jakim stopniu wlokna azbestowe odrywaja sie np. z dachow
> eternitowych? Wydaje sie, ze skoro sa wbudowane w beton, to ich emisja nie
> powinna byc zbyt duza, a jak to jest naprawde?

Andrzeju zagrozenie srodowiskowe, to "suchosc" powierzchni eternitu, im bardziej suche tym latwiejsza podatnosc na uwalnianie sie mikrowlokien (ok. 5 mikrometrow dlugosci) tzw. respirabilnych z powierzchni eternitu juz tylko pod wplywem areacji powietrza, jego ruchow termicznych. Powierzchnia suchego eternitu, czy innego elementu azbestowo-cementowego, nawierzchni drogowej z wbudowanymi odpadami azbestowymi, itp., itd - SA TO STALE EMITERY WLOKIEN, STALE INTENSYWNE ZRODLA EMISJI !!!!!!,
Reasume, w osrodkach miejskich w Polsce, generalnie przekroczenie norm dopuszczalnych obecnosci azbestu w powietrzu atmosferycznym jest 3 - 4 krotne (norma 1,0; oznaczane wartosci z pomiarow od 2,5 do 4,5 wl/dm3)

Roman

Szybkosc - Bezpieczenstwo - FTP - SQL - ASP - 100 MB dla Twojego serwisu WWW [ http://www.op.pl/hosting/ ]