Autor: Roman J. Faranski (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 25 Nov 2000 - 09:17:58 MET

Witaj Andrzeju,
List byl na "priva", ale odpowiedz udziele via "lista"

> Ze wzgledu na Twoje przeszle problemy zdrowotne chcialem zwrocic Twoja
> uwage na strony WWW, z ktorych wynika, ze MS moze byc choroba
> autoimmunologiczna wywolana, szczegonie u predysponowanych osob,
> zatruciem rtecia:
> http://www.thorne.com/townsend/oct/mercury.html
> oraz
> { HYPERLINK

"http://www.intergate.net/zap/mystery.html" }http://www.intergate.net/zap/my stery.html

W moim przypadku wygenerowanie sie objawow i rzuty mialo miejsce w latach 1968-1973. W tamtym okresie w zasadzie nie mialem kontaktu bezposredniego z toksynami. W latach 1975/76 po "eksperymencie biochemicznym", co opisuje w historii choroby na stronach osobistych szerego objawow ustqpilo i skonczyly sie moje problemy bez konicznosci wizyt u neurologa. Jest szereg czynnikow toksycznych stymulujqcych rzuty choroby. Miedzy innymi nalezq do nich Hg, CO, CS2 i kilka jeszcze innych, opisanych literaturowo - gdzie zatrucia majq zwiqzek ze stanem zdrowia chorego. Moj Boze. przez okres minionych 25 lat od zamkniecia przeze mnie rozdzialu SM zawodowo stykalem sie z najbardziej "wyuzdanymi" toksynami tak chemicznymi, mikrobiologicznymi tak samo podczas pracy w Czernobylu pochlonqlem znaczne ilosci promieniowania energetycznego.

Wczoraj akurat wrocilem z Plocka do Walbrzycha, gdzie aktualnie mieszkam. W Plocku na Petrochemii na wydziale olefin pobieralem 400 litrow tzw. frakcji C-5 po pirolizie przed uwadranianiem, pobranej z debutanizera. Frakcje tq stanowiq dieny (glownie cyklopentadien, zanieczyszczony cykloheksadienem i cykloheptadienem) w mieszaninie z dimerami i trimerami tych dienow. Tenze cyklopentadien (CPD) - to straszne paskudztwo, temp. wrzenia ok. 38 st.C, latwo palny, wybuchowy, ze jest wyjqtkowo silnq toksynq juz nie wspomne, a smierdzi - ze przez kilka dni ludzie sie ode mnie odsuwac bedq. No niestety jest mi potrzebny dla przeprowadzenia procesu modyfikacji siarki w kierunku otrzmymania tzw. polimeru siarkowego, siarkocementu - spoiwa do siarkobetonow, nowych tworzyw o dosc szczegolnych wlasnosciach. Jestem autorem patentu sposobu produkcji siarkocementow i akurat caly przyszly tydzien - to uruchamianie instalacji poltechnicznej produkcji siarkocementu w Bielsku Bialej. Ale to juz inna sprawa.

A propo rteci.
W roku 1997, wespol z plk. dr-em Zietkiem z WIChiR konsultowalem "pewne zjawisko" na terenie Zakladów Azotowych Tarnow. Tamze jest wydzial produkcji PCV. Procesowo wyglada do tak, ze nad katalizatorem przepuszcza sie stechiometrycznq mieszanine HCl i C2H2 (acetylen), powstaje chlorek winylu - ktory poddawany jest dalszej polimeryzacji. Katalizatorem jest Hg2Cl2 (sublimat) w ilosci ok 10% wag. osadzony na weglu aktywnym. Katalizator sprowadzany jest z Wloch. Bylu kiedys ustalenia, ze zuzyty katalizator wedrowal do Wloch dla jego regeneracji. Z chwilq, gdy weszly w zycie przepisy konwencji bazylejskiej zakazujqce eksportu "toksycznych odpadow", katalizator zuzyty, zawierajqcy 5-6% metalicznej, wyredukowanej rteci - jest odkladany na skladowisku w Zakladach Azotowych Tarnow. Zebralo sie juz tego ok. 600 ton. Myslano, m.in. wymyslono konstrukcje pieca do spalania zuzytego katalizatora. Wegiel aktywny z katalizatora nawet ladnie sie spalal - tylko ta glupia rtec nie mogla tego zrozumiec i "wykraplala sie" z parogazow - obficie zraszajqc "okolice " pieca. Wyobraz sobie obszar o powierzchni rzedu 4-6 arow, na ktorym stezenie rteci wedlug pokazanych nam analiz w glebie bylo rzedu 3000 - 6000 ppm. Wyobraz sobie trzy, albo cztery kaluze o srednicy ok. 0,5 m , glebokosci 2- 5 cm matealicznej rteci. Wyobraz sobie, ze chodzisz po tym terenie, grunt blotnisty, oderwanie buta od podloza, to slad po bucie - ktory wypelnia sie kropelkami rteci. Powietrze, ktorym oddychasz - ma smak metaliczny. No jednym slowem raj - sanatorium. Czernobyl sie chowa.
Stoimy tak w pieciu (dr inz. Scigala - Gl. Inzynier d/s Ochrony Srodowiska ZA Tarnow, dr inz. Staszel - kierownik PCV ZA Tarnow, p. mgr Maciejewicz -specjalista d/s ochrony srodowiska ZA Tarrnow, plk dr inz. Zietek WIChiR Warszawa i moja osoba). i oglqdamy "to zjawisko". Tuz obok nas (ok. 20 m) robotnicy zrzucaja z naczepy zuzyte palety drewniane i je podpalajq. Te palety sq z wydzialu elektrolizerni NaCl (metoda przeponowa) w elementach drewnianych palet widoczne sq znaczne ilosci kropelek metalicznej rteci. Pali sie to przy nas.
K.., mac - mowie , kochani jestesmy wszyscy chemikami, a Wy jestescie dozorem ZA Tarnow. Ktory z Was wpadl na "genialny pomysl" spalania tych palet z elektrolizerni. Palily sie slicznie.

Bylo, nie bylo w maju 97 tytulem proby na skazonym Hg terenie nasadzilem (2 ary) wierzbe wiciowq salix viminalis, ktora ma wlasciwosc dekontaminacji metali ciezkich ze skazonych gleb. ZAT za sadzonki nawet mi zaplacil, chyba z 500 zl. Coz - po ok. 2 miesiqcach ZA Tarnow, uznal - ze brak mu srodkow na jakiekolwiek prace dekontaminacyjne i odlozono temat "na kiedys tam". Klopot sie zaczql na jesieni 97, kiedy liscie z wierzby opadly i wiatr zaczql je niesc na miasto Tarnow (liscie zawieraly zasymilowanq przez wierzbe rtec). Szybko poki co zaorano poletko "dekontaminacji" gleby - i koniec tematu. Z tego co wiem, w roku 98 "myslano" o wyslaniu zuzytego katalizatora do Niemiec "do utylizacji", z firmy pare osob pojechalo na "delegacje zagraniczne", tyle ze nic z tego nie wyszlo. Do dzisiaj na terenie ZA Tarnow skladowane jest ok 500 ton zuzytego katalizatora zawierajqcego 5-6% wyredukowanej metalicznej rteci, na szczescie "nie spala sie" juz tego.

Przy okazji "w sqsiedztwie" skladowiska odpadowego katalizatora jest porzucona sterta ok. 50 ton arsenianu dwusodowego, nad tym unosi sie intensywny zapach czosnku. i troche niedaleko obok lezqce luzem bryly zeszkliwionego w sumie ok. 10 ton NaCN, przy intensywnym zapachu "migdalkow". Ale to juz zupelnie inna sprawa. W sumie "raj - nie sanatorium", kolebka "polskiej chemii", Zaklady Azotowe Tarnow w Moscicach......,

Uklony wszystkim

Roman .

Szybkosc - Bezpieczenstwo - FTP - SQL - ASP - 100 MB dla Twojego serwisu WWW [ http://www.op.pl/hosting/ ]