Autor: Tomasz Pluciński (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 24 Oct 2000 - 10:06:55 MET DST

No, to pewne podsumowanie: w gre wchodza dwie przyczyny: budowa elektronowa i fluktuacje. Dotad ja sadzilem, ze glowna przyczyna sa fluktuacje. Tak zreszta oprocz Smoluchowskiego wyjasniane jest w "Feynmana wykladach fizyki". Ale niebieska barwa CIEKLEGO tlenu jest faktem i fluktuacje wydaja sie malo prawdopodobne. Jesli tak, to udzial pierwszego mechanizmu bylby jednak realny... Rad bylbym znac "wywazone" wyjasnienie tych fenomenow. A przy okazji: niebieski kolor wody i lodu zwiazany jest z bardzo szerokim pasmem oscylacyjnym. To podobno jedyna substancja, ktorej pasmo oscylacyjne siega w zakres widzialny... J.Chem.Educ. 70 (1993) str. 612. Niebo na Marsie jest rzeczywiscie czerwonawe! Polecam: http://mpfwww.jpl.nasa.gov/ Nie moge doszukac sie na tej stronie wspanialego zdjecia zachodu slonca. Sluze na priva... tomasz plucinski