Autor: Karol Pilorz (PILORZ_at_hermes.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 19 Oct 2000 - 17:44:07 MET DST

Heja,
> [...]
>
> Ja sobie to wytlumaczylem tak:
> masz naczynie w ktorym znajduje sie ciecz o stezeniu "c". Puszczasz na nia
> wiazke promieniowania monochromatycznego o natezeniu I. promieniowanie to
> przechodzac przez probke ulega absorpcji(pochlanianiu), i wychodzaca wiazka
> jest oslabiona, jej natezenie wynosi I' . Znalezli sie tacy madrzy ktorzy
> opisali to zjawisko matematycznie:
> I' = I* e^-f*b*c (e do potegi minus f*b*c) :))))
> gdzie
> - f (prawidlowo epsilon) stala zwana molowym wspolczynnikiem
> absorpcji(charakterystyczna dla danego roztworu)
dokladnie, to dla substancji rozpuszczonej. Zaklada sie, ze rozpuszczalnik nie absorbuje.

> - b grubosc warstwy - masz naczynko ktorego scianki oddalone sa o 1
cm, tyo > grubosc warstwy po nalaniu cieczy wynosi 1cm.
> - c stezenie roztworu (molowe)
>
> po zlogarytmowaniu logarytmem naturalnym otrzymujesz:
>
> ln I'=ln I - k*b*c
> ln I - ln I'= k*b*c
> ln I / I' =k*b*c
>
> a tak pozatym nie studiujesz czasami na Politechnice Poznanskiej - lubia tu
> o to meczyc szczegolnie na chemii fizycznej :))))))
I nie tylko tam :-)).

Milego dnia,
Karol

     |                     dr Karol Pilorz                          |
     | Zaklad Fizyki Chemicznej ( Chemical Physics Dept.)           |
     | Wydzial Chemii UMCS      ( Chemical Faculty, MCS University) |
     |    pl. M.Curie-Sklodowskiej 3, 20-031 Lublin, POLAND,        |
     |        fax: (48-81) 5333348, 5333669; tel. 5375614           |