Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 26 Jun 2000 - 19:27:43 MET DST

On Mon, 26 Jun 2000, Michal Sobkowski wrote:

> Ja pisząc magisterkę wysłałem prośbę o odbitkę publikacji i dostałem ją w
> kopercie zatytułowanej "Prof. Sobkowski"! :-)

No, to jeszcze troche anegdotycznie... Studenci, z ktorymi mialem wyklad, nagminnie pisali w indeksie: "dr hab.", co ja skreslalem i wpisywalem recznie "dr niehab." Mniejsza o to, jak to komentowano w Dziekanacie, ale kiedys zdebialem, gdy jakas Bidula, wiedzac o tych moich poprawkach, wpisala: "dr niehab." No i tu mnie pobila, bo zupelnie nie wiedzialem co z tym zrobic. A ta tytulomania jest przez wielu moich kolegow pielegnowana do smiesznosci... Kiedys w domowych szpargalach znalazlem pocztowke z lat 30-tych wyslana przez Niemca do jego bliskiego przyjaciela. Mimo zazylosci zatytulowana byla "Herr Regierungsbaumeister!". Wankowicz w "Na tropach Smetka" cytuje oficjalny tytul bedacy w tlumaczeniu: Zastepca Sekretarza Pocztowego Dla Ekspedycji Gazet. Po niemiecku byl to jeden, kilkulinijkowy wyraz! Zawsze zastanawialem sie, skad sie to w ludziach bierze... Byc moze rodowod
jest podobny, jak koniecznosc posiadania Czapki z Daszkiem przez Urzednika Na Sluzbie. A jeszcze lepiej: Czapka Z Daszkiem I Paskiem Pod Broda. I w ogole: coz
wart jest czlowiek, ktory nie nosi czapki? Do dzis przetrwalo to na wsi... A wracajac do samokrytyki; ja nawet nie mam (i nigdy nie mialem!) zwyklej Pieczatki...
W USA jest zwyczaj tytulowania (od pewnego poziomu rzecz jasna): "Doctor". W taki sposob tytuluje sie rowniez profesorow (to stanowisko, kontrakt, a nie stopien), a podobno rowniez Noblistow...  tomasz plucinski (dr niehab.)