Autor: Arkadiusz Skwarek (arkadysNOSPAM_at_akropolis.pol.lublin.pl)
Data: Thu 18 May 2000 - 07:50:19 MET DST

On 00-05-17 at 20:57 kamjol_at_polbox.com wrote:

>Dlaczego tabletka zaczyna "musować" dopiero po zalaniu wodą?

Bo reakcja w stanie stałym nie zachodzi, muszš być obecne jony czyli substancje muszš ulec rozpuszczeniu i dysocjacji elektrolitycznej.

>Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić zjawisko pienienia się tabletki
>i podać w formie jonowej równanie reakcji chemicznej ilustrujące to
>zjawisko.

Za pienienie się odpowiedzialny jest wydzielajšcy się dwutlenek węgla. Powstaje on z rozpadu słabego kwasu węglowego który właœciwie w postaci wolnej w roztworze nie istnieje natychmiast rozpadajšc się na dwutlenek węgla i wodę. Tak więc:

2H(+) + CO3(-2) -----> H2O + CO2 lub H(+) + HCO3(-) -----> H2O + CO2

Arkady