Autor: Piotr Kwiatkowski (pkwiat_at_ichf.edu.pl)
Data: Mon 06 Dec 1999 - 17:33:43 MET

Witam

Nie bardzo wiem co jest Twoim celem, czy wytracenie soli czy tez otrzymanie roztworu nasyconego, mysle jednak ze to pierwsze.

Cokolwiek by to bylo wydaje mi sie ze heksan i pentan nie nadaja sie. Jesli chlona wode to w minimalnym stopniu. W koncu naleza do najmniej polarnych rozpuszczalnikow.

Przed chwila wykonalem dwie proste proby. Do roztworu solanki nalalem heksanu i acetonu. Tam gdzie byl heksan i solanka widac dwie klarowne fazy - nic sie nie dzieje.
Po dodaniu acetonu do solanki wytraca sie sol i widoczne sa rowniez 2 warstwy ale metne. Mysle ze podobny efekt bylby z alkocholem etylowym. Substancje te silnie chlona wode. Aceton tech. jest tani, 10 l kosztuje ok. 20 zl.

Czy o to Ci chodzi?

Pozdrawiam

Kwiatek