Autor: Pawel Pawlowicz KCh (paw-p_at_ozi.ar.wroc.pl)
Data: Fri 26 Nov 1999 - 12:19:00 MET

> sposobem trawienia plytek drukowanych. Powszechnie stosuje sie do tego
> celu roztwor FeCl3. Jednak proces trawienia jest dosc powolny i wymaga
> cieprliwosci. Probowalismy eksperymentowac z kwasem azotowym (ok. 10%) i
> rozcienczona mieszanina HNO3 i P2O5. W pierwszym przypadku po minucie nie
> bylo zadnych sladow reakcji, natomiast w drugim reakcja zachodzi, jednak z
> podobna szybkoscia jak z FeCl3. Jak sadzicie, ktore rozwiazanie byloby
> najlepsze: zwiekszenie stezenia mieszaniny HNO3 + P2O5 podwyzszenie
> temperatury reakcji zastosowanie ewentualnych innych zwiazkow (np. H2SO4,
> [...]

7% nadtlenek wodoru, 10%kwas siarkowy. Jest to nieco zbyt aktywne, wiec stosuje sie inhibitor: 1%kwas fosforowy i nie wiem ile kwasu pikolinowego (pirydynodikarboksylowy, mieszanina izomerow). Tego ostatniego raczej niewiele. Do nowego roztworu dodaje sie siarczan miedzi dla stabilizacji procesu. Uzywany roztwor regeneruje sie przez krystalizacje siarczanu miedzi po ochlodzeniu (temperatura robocza ok 50C) i uzupelnienie kwasu siarkowego i nadtlenku wodoru. Jedynym odpadem jest siarczan miedzi.
A dla amatorow niezly jest nadziarczan amonu. Wymaga tylko w miare dokladnego utrzymywania temperatury. Jesli nie ma sie takiej mozliwosci, lepiej uzywac chlorku zelaza. Pozdrowienia,
Pawel.

Pawel Pawlowicz