Autor: Witold Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Tue 19 Oct 1999 - 15:43:24 MET DST

Dziekuje wszyskim za rady.

Pytanie o odwadnianie chlorku kadmu zadalem tez na angielskojezycznej wersji chemfana. Zaciekawila mnie rozbieznosc pomiedzy odpowiedziami jakie uzyskalem od Was i od nich. Wy podajecie jakies straszne szykany :) chlorek tionylu, strumien suchego chlorowodoru, a oni po prostu ogrzewanie w parownicy do stalej masy w 110 oC i juz. Oto przyklad:

According to Paquette's Encyclopaeidia of Reagents for Organic Synthesis, CdCl2 is dehydrated by first grinding, then heating to constant weight in an oven at 110C. It is stored in a dessicator once this has been achieved.

Ciekawe skad ta rozbieznosc. Czyzby na zachodzie panowaly inne prawa fizykochemiczne :)), a moze w Polsce chemicy wykazuja straszne asekuranctwo?

Ale koniec zartow; rozumiem, ze HCl czy SOCl2 na pewno nie zaszkodzi, lecz ze wzgledu na prostote sprobuje najpierw przyhajcowac ten chlorek w parownicy. O wynikach syntezy ketonow dam znac, ale nie licze na oszalamiajacy sukces, bo jak mowi moje doswiadczenie: w chemii ostroznosci nigdy nie jest za za wiele, i pewnie to Wy macie racje.

A ten kulometr to do czego? Wprawdzie nie mam do niego dostepu, ale wiedziec warto.

Pozdrawiam milosnikow chemii.

Witek

Do You Yahoo!?
Bid and sell for free at http://auctions.yahoo.com