Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Sun 11 Jul 1999 - 19:30:37 MET DST

> Witam,
>
> ostatnio ktos poruszyl temat "Rteci w zlewie" potem przy okazji
> amalgamatu... A mi ostatnio wypadla plomba - wlasnie amalgamatowa.
> Sprawdzilem jej wlasciwosci i okazalo sie ze przewodzi prad, cieplo,
> jest kowalna... Po prostu metal! Jest to na pewno ciekawe zjawisko, ze
> mozna na zimno obrabiadc plastycznie metal i nadac mu trwale ksztalt.
> Ale jak pamietam z chemii amalgamat, to zwiazek rteci - nie jest wiec
> szkodliwy? Slyszalem tez, ze ma silne dzialanie przeciwbakteryjne i
> dzieki temu zapobiega powstawaniu nowych ognisk prochnicy na zebie -
> [...]

To sie raczej przeliczysz, gdyz juz taka dyskusja tu sie odbywala (w listopadzie ubieglego roku) i chyba nie ma sensu jej powtarzac, no chyba, ze przybyly jakies nowe fakty. Przeczytaj te dyskusje w archiwum Chemfana (http://www.man.lodz.pl/CHEMFAN/).
Ponadto mowilo sie tez o tym troche na chem-l_at_plearn.edu.pl/pl.sci.chemia.

Poszukiwanie informacji na ten temat (oprocz archiwum chemfana) na pewno nalezy tez zaczac od tej strony:
http://www.unpronounceable.com/amalgam/links.html

a jesli jestes tematem glebiej zainteresowany to zapisz sie na liste: AMALGAM_at_LISTSERV.GMD.DE (dyskusja w jez. ang.)

Abstrakty prac, ktore na ten temat przeczytalem na powyzszych stronach WWW oraz w bazie danych SCI przekonaly mnie, ze amalgamaty dentystyczne sa w sposob wyraznie zauwazalny toksyczne, przynajmniej dla pewnej grupy nadwrazliwych na rtec osob (ok. 0,5 % populacji). W kazdym badz razie w ciagu 10 lat noszenia ubywa z naszych amalgamatow ok. 40% rteci.

A nawet pomijajac kontrowersyjny, zdaniem niektorych, problem toksycznosci, to przeciez tak naprawde jedyna duza zaleta amalgamatow jest ich trwalosc, poza tym maja juz prawie same wady, jak np. efekt galwaniczny, ktory moze u niektorych powodowac jakies zaburzenia, pecznienie amalgamatow mogace rozsadzac zeby (w szczegolnosci martwe), duze przewodnictwo cieplne mogace powodowac wrazliwosc zeba na zimne lub cieple potrawy no i wreszcie brzydka, nienaturalna barwa amalgamatow.
Trwalosc amalgamatow IMHO nie rekompensuje ich wad, a przynajmniej potencjalnych zagrozen na jakie sie narazamy ich uzywajac.

ak