Autor: Marcin Marecki (mama_at_olicom.dk)
Data: Mon 12 Apr 1999 - 18:04:50 MET DST

Ostatnio zastanawialem sie nad rola poszczegolnych substratow w reakcji:

ester1 + alkohol2 <=> ester2 + alkohol1

RCOOR' - ester1 (olej rzepakowy)
R''OH - alkochol etylowy
NaOH - katalizator
HOH - woda z denaturatu niestety 90%-wego Mam nadzieje, ze czynnik skazajacy nie bierze udzialu w reakcji.

Oto moj tok myslowy:
1.Pierwszy etap to zmydlanie estru1 przez katalizator: RCOOR' + NaOH -> RCOONa + R'OH ; ilosc czastek NaOH jest porownywalnie mala R'OH jako gliceryna wytraci sie z reakcji RCOONa jako mydlo sluzy jako wlasciwy katalizator ulatwia kontak przez "rozpuszczanie" alkocholu w oleju rzepakowym.

2.Drugi etap to hydroliza z woda (katalizator - powstale mydlo) RCOOR' + HOH <=> RCOOH + R'OH ; powstaje kwas tluszczowy I gliceryna
(powinna sie wytracic jak poprzednio ?)
(mysle, ze wody tez jest porownywalnie, choc nie pomijalnie z olejem)

3.Trzeci etap reakcja wymiany (transestryfikacji) (katalizator jak wczesniej - mydlo)
RCOOR' + R''OH -> RCOOR'' + R'OH ; powstaje ester etylowy I gliceryna, ktora sie wytraca

Co pozostaje po reakcji:
R'OH - gliceryna,
RCOOR'' - ester etylowy
RCOOH - kwas tluszczowy
RCOONa - mydlo

Kwasu tluszczowego I mydla chetnie bym sie pozbyl.

Czy jest mozliwa reakcja alkocholu etylowego z kwasem tluszczowym: RCOOH + R''OH -> RCOOR'' + HOH ; jesli bym odparowal wode to pozostanie ester etylowy. Czy dobrze mysle ? A moze woda sie wytraci gdyz jest nierozpuszczalna w estrze, lub jesli dodam NaCl to zwiaze H2O ?

Pozostaje mydlo, ktorego moge sie pozbyc metodami omowianymi w porzednich post'ach.

Prosze o uwagi I wskazanie ew. bledow.
Czy jest sens przeprowadzac powyzsza reakcje w krokach jak zaprezentowalem, chcialbym obserwowac np. ilosc wytracanej gliceryny, jako wskaznik postepujacej reakcji.

MOJE OBSERWACJE po przeprowadzonej transestryfikacji: Otrzymalem dwie fazy cieczy rozniace sie gestocia: Te ktora uwazam, za ester etylowy gestosc wynosi 0.94 g/ml - powinno byc 0.88g/ml
A poniewaz gestosc oleju rzepakowego wynosi 0.94g/ml (zmierzylem) zaczolem sie zastanawiac czy doszlo do reakcji ?
Gestosc fazy glicerynowej wyniosla ok. 0.97g/ml (gestosc gliceryny ok. 1.2g/ml), a do tego plywa w niej cos zelowatego, co to moze byc ?

Obie frakcje po dodaniu wody o potrzasnieciu mocno sie pienia, przypuszczam, ze moga zawierac mydlo.

Dziekuje za cierpliwosc,
Marcin
PS. Mam nadzieje, ze nie przynudzam, ale nie mam mozliwosci wymienic mysli w inny sposub niz internet.