Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 16 Mar 1999 - 21:29:40 MET

> Drodzy ChemFani!!!
> Proszę was o przepis na wykonanie KClO3(kalichlorku). Będąć miłośnikiem
> książek chemicznych mistrza Sękowskiego, znalazłem gdzieś tam na końcu,
> że z KOH da się go wytworzyć. Tylko jak?
> Zwiedziłem też apteki i sklepy z Chemią gospodarczą, ale nic nie
> znalazłem. Proszę o pomoc.

Sprobuj elektrolize goracego, lekko zakwaszonego r-ru NaCl, albo KCl jesli to ma byc KClO3. Taka jest zreszta metoda przemyslowego otrzymywania chloranow, jednakze w "laboratorium domomowym" moze to sprawiac wiele trudnosci; po pierwsze dopiero co otrzymany produkt bedzie sie ponownie redukowal na katodzie, aby temu zapobiec nalezy dodac nieco K2Cr2O7, wowczas utworzy sie na katodzie powloka wodorotlenku chromowego przeciwdzialajaca redukcji. Duzo jednak bedzie zalezalo od rodzaju elektrod -  najlepiej oczywiscie zastosowac platyne lub platynowany tytan, w warunkach domowych mozesz uzyc jako katody gwozdzia stalowego, a jako anody elektrody grafitowej z bateryjek, chlor jest jednak tak agresywnym czynnikiem, ze takie elektrody za dlugo nie wytrzymaja. Przy lucie szczescia i prawidlowo wykonanym doswiadczeniu moze uda Ci sie ta metoda otrzymac troche chloranu.
Zajda w uproszczeniu nastepujace reakcje: Jony wodorotlenowe powstajace na katodzie przereaguja z chlorem powstalym na anodzie, ktory jest rozpuszczony w elektrolicie (anolicie):

Cl2 + OH- = Cl- + HClO
HClO + OH- = ClO- + H2O

W r-rze zakwaszonym i goracym zajdzie dysocjacja HClO i reakcja dysproporcjonowania:

HOCl = H+ + ClO-
3ClO- = ClO3- + 2Cl-

Pamietaj, ze podczas elektrolizy do atmosfery bedzie sie przedostawalo sporo nieprzereagowanego chloru, zatem to doswiadczenie musisz wykonywac pod wyciagiem lub na swiezym powietrzu. Mozesz dac znac, czy Ci sie udalo.

ak

PS. A chemiczna metoda z wykorzystaniem KOH wyglada tak:

6KOH + 3Cl2 = KClO3 + 5KCl + 3H2O