Autor: Grazyna Halaba (pietrzyk_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Fri 19 Feb 1999 - 11:16:18 MET

At 19:00 99-02-18 +0100, you wrote:
>On Thu, 18 Feb 1999, Grzegorz Szyszlo wrote:

>Nie wiem gdzie spotkales sie z takimi kolorami. Jak dla mnie
>wygladaja dziwnie. Zgodnie z miedzynarodowa umowa, w zestawach modeli do
>oznaczania poszczegolnych atomow przyjeto:
>H - bialy
>C - czarny
>N - niebieski
>O - czerwony
>P,S - zolty
> ("Biochemia", Stryer)
>
>W programach komputerowych kolory te zdefiniowane sa czasami inaczej.
>Atomy wegla najczesciej zaznaczane sa na zielono. Jest to zapewne
> [...]

Takie kolory obowiazuja chyba tylko biochemikow. Jak wyczytalem w zalecieniach dla autorow w J.Comp.Chem., mozna tam nadsylac obrazki modeli w dowolnej kolorystyce, tylko zeby byla czytelna i nalezy dodac do obrazka legende. W calym zeszlorocznym "Macromolecules" na okladce mozna zobaczyc model pewnego polimeru gdzie:
wodor jest niebieski, wegiel bezowy, azot fioletowy i tylko tlen jest czerwony :-).
Poza tym trudno jest przestrzegac tych zalozen np: organometalikom, ktorzy modeluja czasteczki z np: platyna, krzemem, miedzia itp. Zwykle w modelach organometalicznych ostrymi kolorami zaznacza sie centralne atomy metali, a atomy ligandow zaznacza sie kolorami "szaro-burymi" zeby uwypuklic to co najwazniejsze w strukturze czasteczki.

Tomek Ganicz.