Autor: Ewa Politowska (evik_at_rutyl.chem.univ.gda.pl)
Data: Thu 18 Feb 1999 - 18:57:03 MET

On Thu, 18 Feb 1999, Grzegorz Szyszlo wrote:

> Czy jest jakas norma pisana lub zwyczajowa, wg. ktorej okresla
> sie kolory poszczegolnych rodzajow atomow w modelach przestrzennych ?
> chodzi mi zarowno o modele "kulkowe" (no tak, znam fachowe nazewnictwo:)
> w ktorych atomy sa pozczepiane bezposrednio, lub za posrednictwem
> paleczek.
>
> Ja sie spotkalem z takimi oznaczeniami:
>
> tlen - niebieski
> wodor - czerwony
> wegiel - czarny
> zelazo - pomaranczowy
> chlor - zielony
>
> a pozostale jak sa oznaczane ? np. azot ?

Nie wiem gdzie spotkales sie z takimi kolorami. Jak dla mnie wygladaja dziwnie. Zgodnie z miedzynarodowa umowa, w zestawach modeli do oznaczania poszczegolnych atomow przyjeto:

H - bialy
C - czarny
N - niebieski
O - czerwony
P,S - zolty
			("Biochemia", Stryer)

W programach komputerowych kolory te zdefiniowane sa czasami inaczej. Atomy wegla najczesciej zaznaczane sa na zielono. Jest to zapewne zwiazane z faktem, iz w wiekszosci programow tlo okienka, w ktorym wyswietla sie struktury jest czarne. Reszta atomow jest jak wyzej. Nie wiem jak to jest z fosforem, nie modelowalam/wizualizowalam zadnych ukladow z takim atomem.

Pozdrawiam,
Ewa