Autor: Andrzej Kasperowicz FUW Instytut Chemii (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 10 Feb 1998 - 12:48:38 MET

On Tue, 10 Feb 1998, Lukasz Kuzma wrote:

> ale nie sadze iz rtec juz jako Cilo stale mogla sie tak fajnie kurczyc jak
> ciecz... musialaby to byc naprawde DUZO nizsza temperatura niz te -45...
> A poza tym juz jako Cialo Stale rtec nie splywalaby juz w dol tylko
> kurczylaby sie we wszystkich kierunkach... tak przu okazji moze ktos widzial
> termometr ochlodzony duzo ponizej -40 st.C??? Ciekaw jestem czy w srodku
> przypadkiem nie utwozylaby sie igielka???

Termometry do pomiaru wyzszych temperatur zawieraja czesto rozne stopy metali np. galu i rteci, niewykluczone, ze do pomiaru niskich, tez moznaby zastosowac jakis stop.
Inna sprawa, ze dziennikarze zawsze mowia o slupku rteci, nawet gdy pokazuja w rece termometr z zabarwionym na np. czerwono etanolem. :)

ak