Autor: Mariusz Biczkowski (marbi_at_sun1.chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 04 Feb 1998 - 17:08:11 MET

4~On Wed, 4 Feb 1998, Janusz Dzielendziak wrote:

> No dobra - jako zem nie organik wiec:
> Jakie sa to zwiazki te freony (ktos stwierdzil, ze jest ich 6 ; ktos inny
> powiedzial ze maja chlor; a mnie sie wydawalo ze maja glownie fluor)?

Freony, inaczej fluorochloroalkany, to mieszane pochodne chlorowcowe prostych weglowodorow.
Ze wzgledow praktycznych freony oznacza sie kodem liczbowym. Pierwsza cyfra oznacza liczbe atomow wegla w czasteczce, pomniejszona o jeden, natomiast druga cyfra oznacza liczbe atomow wodoru powiekszona o jeden. Trzecia cyfra odpowiada liczbie atomow fluoru.  Jezeli freon zawiera jeden atom wegla, to pierwsza cyfra w oznaczeniu jest pomijana (1-1=0).
W praktyce wyglada to tak:

CCl4   {symbol: F10}
CClF3  {symbol: F13}
CHCl2F {symbol: F21}

Jezeli zwiazek jest cykliczny, to na poczatku znajduje sie litera: "C", np. C314:
CClF - CClF
I I
CClF - CClF

Freony sa gazami nie palnymi, ale podczas pozaru moga rozkladac sie do trujacych zwiazkow fluorowych.
Oprocz tego, ze stosuje sie je jako chlodziwa, sa one takze wykorzystywane jako srodki gazotworcze. Z pozdrowieniami:
Mariusz Biczkowski