Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Tue 14 Oct 1997 - 13:53:11 MET DST

Ireneusz Lupa - ZESPOL INFORMATYKI wrote:

> Czesc !
>
> Nazywam sie Ireneusz Lupa i nie jestem chemikiem. Moj problem polega
> na tyz ze jedna z moich kolezanek ma dokonac syntezy zwiazku C3H4O3
> (ACTIC FORMIC ANHYDRIDE)
> i nigdzie nie moze znalesc opisu jak to zrobic. Poniewaz nie posiada
> ona dostepu do internetu probuje jej pomoc. Ta sama sytuacja dotyczy
> C2H2O3. Gdybys byl tak uprzejmy i mogl mi (nam) pomoc bylbym b.
> wdzieczny. Przeszukanie bibliotek nic nie dalo, w internecie tez nie
> moge znalesc nic na ten temat. W zamian moge Ci sluzyc pomoca na
> temat
> [...]

  Autor takiego zadania syntetycznego musi miec poczucie humoru. Znalezienie metody syntezy bezwodnika mrowkowo octowego (acetic formic anhydride)
jest zadaniem mocno utrudnionym. Moze w nastepnym liscie powiem na tem temat cos wiecej.
Jesli chodzi o drugi wzor, zadanie jest banalne. Wzorowi C2H2O3 moze odpowiadac
wzor bezwodnika maleinowego. Zwiazku tego produkuje sie tysiace ton, jako substratu do otrzymywania
aktywnych zywic poliestrowych. Przemyslowa metoda syntezy polega na katalitycznym utlenianiu benzenu.
Katalizatorem jest V2O5 (pieciotlenek wanadu). Wojtek
--
Wojciech Szczepankiewicz
mailto:wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl