Autor: Krzysztof Kledzik (kledzik_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Thu 07 Nov 1996 - 11:01:30 MET

> Jedna z propozycji, zaczerpnieta z "Tested Demonstrations":
> rtec - dwusiarczek wegla - wodny roztwor CuSO4 - eter (mozna je do woli
> zabarwic).

Z definicji jestem przeciwny rteci, a i dwusiarczek wegla tez nie jest najzdrowszy :-( Przepis jest ciekawy, aczkolwiek chodzilo mi o bardziej bezpieczne odczynniki.

  Dla uatrakcyjnienia mozna do zestawu wrzucic: kawalek
> platyny,

Z tym beda klopoty.

 kawalek olowiu, kawalek korka gumowego, parafiny lub
> polietylenu, kawalek korka korkowego. Jak gleboko sie pograza?
>
> Test "plawienia" przydatny byl nie tylko do rozpoznawania czarownic, ale
> jest proponowany do wstepnego rozrozniania polietylenu wysoko- od
> niskocisnieniowego. Podobnie jak w jubilerstwie, do identyfikacji
> kamieni. Taka bardzo ciezka ciecza jest stezony roztwor HgI2 w stezonym
> KI (a wiec K2HgI4).

Gdzies czytalem, ze w czasie plukania zlota wykorzystuje sie jakies ciezkie ciecze. Za ich pomoca oddziela sie male czastki zlota od zabrudzen.

Pozdrowienia
Krzysztof Kledzik