Autor: Krzysztof Kledzik (kledzik_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Fri 20 Sep 1996 - 13:27:32 MET DST

On Fri, 20 Sep 1996, Pawel Boczula IZI I wrote:

> W dziedzinie chemii stosowanej jestem lamerem. Wczoraj to udowodnilem.
> Otoz zmieszalem benzyne z kwasem azotowym bo podobno to jakies paliwo
> rakietowe. Jak wyszedlem z pokoju to nastapilo BUM. Sciana i
> sufitu czesc wyglada jakby kot obrzygal.
> I dlaczego to tak [---] ?
> Pozdrawiam Pawel.

Podobne bum daje mieszanina stez. kwasu azotowego z alkoholem. Nastepuje tu utlenianie alkoholu, autokatalizowane tlenkami azotu (kwas azotowy jest czesto zabrudzony tlenkami azotu). Byc moze, opisane wyzej zjawisko ma taka sama nature. Bum mogloby nie wystapic, gdyby kwas byl pozbawiony tlenkow

Pozdrawiam
Krzysztof Kledzik