Autor: Witold Piskorz (wpiskorz_at_tichy.ch.uj.edu.pl)
Data: Wed 11 Sep 1996 - 11:23:38 MET DST

On Tue, 10 Sep 1996, Gabriel Drabik wrote:

> [...]

niezerowym spinem jadrowym.

> Wlasnie !! Prawie natychmiast !! NIe orientuje sie ale sadze ze to prawie
Dla pol rzedu ulamka do 1T rezonans uzyskuje sie dla czestotliwosci rzedu setek MHz (dla protonow). Sa to rezonansowe przejscia miedzy zeemanowskimi poziomami jadrowymi (powstalymi wskutek rozszczepienia poziomow w polu magnetycznym). Inne zagadniena dot. tych rozszczepien i co z tego wiadomo - to osobna, aczkolwiek b. ciekawa bajeczka:-) A jak chodzi o oddzialywanie pola elektromagnetycznego z materia poddana polu magnetycznemu, to jest jeszcze EPR (elektronowy rezonans paramagnetyczny, inaczej: spinowy). Tu bada sie zachowanie elektronow niesparowanych, ktore moga oddzialywac z polem w sposob "widoczny" dla nas - dla sparowanych efekty sie kompensuja i nic nie wychodzi. Dla EPR czestotliwosci rezonansu sa rzedu GHz. Obawiam sie, ze silne sprzezenia typu spin-siec, czy spin-orbita zachodza dla ferromagnetykow (stad magnesuja sie one trwale). Prawde mowiac watpie, zeby jakikolwiek trwaly efekt wystepowal w weglowodorach. Na marginesie, slyszalem, ze obecnie w benzynach jest malo alkanow nierozgalezionych, przewazaja aromaty, alkeny i ich pochodne (np. toluen i t.d.). Dla nich efekty zwiazane z polem magnet. sa dosc silne, ale w porownaniu z innymi weglowodorami (ekranowanie jader przez elektrony pi), co do wartosci bezwzglednej sa slabe. Dlaczego stosuje sie alkeny, lancuchy rozgalezione i aromaty? Sprawa jest, wydaje mi sie, prosta - zwrocmy uwage na trwalosc rodnikow o roznych rzedowosciach (stabilizacja rezonansowa i te rzeczy). Spalanie to proces glownie rodnikowy, wiec jesli energia potrzebna do uzyskania rodnika jest duza, to wysoka bariera powoduje podwyzszenie temp. zaplonu ze wszystkimi tego konsekwencjami.

> to czas o kilka rzedow wartosci krotszy od czasu poczebnego na przebycia
> paliwa drogi magnetyzer - cylinder.

> gabrys.

Jeszcze slowko nt. magnetyzerow wody w instalacjach grzewczych. Wiadomo, ze chodzi i powstanie wielu zarodkow krystalizacji, gdyz wtedy uzyskamy piasek, czy szlam, a nie twarda skorupe. W tego typu "wodzie" (zupie) plywaja czastki polimerow okso- i hydroksozelaza, sa tam z pewnoscia struktrurki typu spinelu, a przeciez spinel Fe3O4 to magnetyt. Tak wiec chyba mozliwa jest orientacja w grudkach takiego niestechiometrycznego polimeru w wodzie, skupianie sie ich w wieksze ziarna i ulatwienie krystalizacji soli.
Co o tym sadzicie?

W.P.