Autor: Krzysztof Mazur (MAZUR_at_iepch.gliwice.pl)
Data: Wed 31 Jul 1996 - 12:26:33 MET DST

# From: Lukowski Adam PB Instytut Produkcjii Ekologicznej w Rolnictwie <adamus_at_cksr.ac.bialystok.pl>
# To: "Chemia lekka, latwa i przyjemna ;)" <CHEMFAN_at_pluton.pol.lublin.pl>
# >
# > Zapewne wielu z nas mialo zajecia laboratoryjne
# > z chemii, na ktorych czasami mozna zaobserwowac
# > jak niektorzy "oporni" zbyt doslownie interpretuja
# > przepisy preparatywne.
# > Osobiscie zetknalem sie z nastepujacymi przypadkami:
# > * otrzymywanie lodowatego kwasu octowego:
# > -- przez chlodzenie go w lodowce
# > a swoja droga: jak mozna otrzymac _goracy_ lodowaty kwas octowy?
# > * otrzymywanie suchego lodu:
# > -- przez suszenie lodu zwyklego (czyli wodnego) szmatka~
# > -- -- // -- w eksykatorze
# > gdyby eksykator zawieral oleum to byloby to dosc efektowne suszenie ;)
# > jak na razie nikt nie wpadl na to, aby uzyc suszarki
# >
# > Jezeli ktos zetknal sie z jakimis innymi
# > ciekawymi przypadkami to moze sie nimi podzieli.
# >

# Ja slyszalem o dziewczynie ( ale to jest pewna informacja ), ktora

 czyzby moje informacje byly niepewne?

# destylowala sama porcelanke. Niestety nie wiem co miala zamiar uzyskac :)).
#
# pozdrawiam
# A.L.

 Przypomnialy mi sie dwa zdarzenia z czasow pracy w elektrowni.

  1. Przygotowywalem 40% r-r NaOH przez rozpuszczanie granulek (bylo tego 20 ton w workach po 50 kg -- kto rozpuscil wiecej ode mmnie? :) ). Aby okreslic jego stezenie laborantki pobraly probki, zmiareczkowaly, a wyniki podstawily do wzorow na gestosc z instrukcji. Gestosc r-ru wyszla im 20 kg/dm3 (to prawie gestosc zlota). Nie ryknalem ze smiechu tylko dlatego, zeby nie sprawic im przykrosci.
  2. Inne zdarzenie nie bylo zbyt zabawne. Jeden z pracownikow, bedac chyba w stanie wskazujacym na spozycie, podlaczyl zawor od cysterny z lugiem do zbiornika ze stez. HCl i zaczal go przepompowywac. A wtedy w zbiorniku z kwasem az gwizdalo, cala para (wodna) poszla w zawory odpowietrzajace. Tu dodam, ze zawory cystern z kwasem i lugiem maja rozne zawory uniemozliwiajace taka pomylke. Ale Polak (zwlaszcza trzezwy inaczej) potrafi.

    K.M.