Autor: Andrzej Kasperowicz (A.Kasperowicz_at_plymouth.ac.uk)
Data: Thu 25 Jul 1996 - 14:22:34 MET DST

> # najlepszym paliwem wydaje sie byc _czysty_ wodor
> # bo produkt jego "spalania" (He) ma mala mase czasteczkowa
> # a i efekt energetyczny jest przedni;
>
> Rownie przedni efekt energetyczny mozna uzyskac z bardzo ciezkich
> jader 238U czy plutonu (i efekt grzybka jest ciekawy), jednak nie

Efekt grzybka to raczej z 235U albo 233U jesli juz mowimy o uranie, chyba ze masz na mysli wybuch "chemiczny", jak w Czernobylu, tez pewnie mozna bylo widziec grzybek roznych "gazow" i resztek scian reaktora. ;)

A co do prawdziwych grzybow jadalnych - z badan przeprowadzanych co najmniej pare lat temu wynikalo, ze niektore grzyby kumuluja znacznie wiecej radioaktywnego Cs niz inne, zdaje sie ze podgrzybki mialy tego 5 razy wiecej... Czy slyszal ktos jak ta sytuacja wyglada obecnie? Moze juz ten Cs dawno sie przemiescil do wod gruntowych lub podziemnych (heh - tez mi pocieszenie ;)) i w grzybach juz go nie ma?

> slyszalam, aby istnialy silniki na taki naped, a przy czystym_wodorze
> powstalby problem srodowiska reakcji - jaki material wytrzymalby
> powstajace wowczas temperatury?

Zaden, dlatego najlepiej zeby naczynie reakcyjne "nie mialo scian", czyli utrzymuje sie takie cos przy pomocy pola magnetycznego itp... To przeciez od dawna znany problem w energetyce.... A propos, slyszalem jakies 2-3 lata temu w telewizji, ze na skale laboratoryjna udalo sie w koncu uruchomic elektrownie termojadrowa (nie bylo to na prima aprilis :)) i od tamtej pory cisza.... Slyszal cos ktos blizszego w tej sprawie?

AK