[WINNT] Ciekawostka [problem rozwiązany] (Nie)spotykany ? problem z pend

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Ciekawostka [problem rozwiązany] (Nie)spotykany ? problem z pendrive (Kingston Data Traveler 2.0 16GB)
From: Tomaszek <tomaszek1983@onet.pl>
Date: Sat, 6 Jan 2024 15:07:03 +0100
Może dla tych co pracują w serwisie, składają komputery instalują systemy po kilkanaście dziennie nie będzie to pewnie zdziwieniem, dla mnie było bo robię to okazjonalnie i amatorsko.

Dostałem do postawienia system Windows 11 na nowym kompie stacjonarnym, czysta instalacja, świeża, a użytkownik początkujący, więc żadnego kombinowania z modyfikacją instalacji. A więc: 1. Oficjalny obraz ISO ze strony M$ (uprzedzając pytania dlaczego nie Media Creation Tool – nie lubię go;)
2. Rufus + wykopany z odmętów szuflady Kingston Data Traveler 2.0 - 16GB
(tak to wygląda: https://proline.pl/?p=KING+USB+2GB+DT100)
3. Obraz instalacji wgrany na pendrive – zapisany bez błędów z odpowiednimi opcjami (rozruch z UEFI, wsparcie dla partycji GPT)
4. Rozruch z pendrive, pendrive widoczny w boot menu na liście
5. I… zonk: komunikat w trybie tekstowym: „No bootable media. Insert bootable media and press any key to restart”

Wersja oficjalna jest taka, że od razu wpadłem na to, żeby wsadzić pendrive do innego komputera i zobaczyć, że na innym kompie jest __dokładnie taki sam problem__, a nie kombinowałem ponad 2,5 godziny z tym grzebiąc w UEFI z ustawieniami CSM i włączaniem kontrolerów USB 2.0/3.0, trybami „ usb legacy” itp:))))

W każdym razie winnym okazał się Kingston Data Traveler 2.0 gdyż po zmianie pendrive na inny (Sandisk Crusier 32GB) i wgrania obrazu systemu tak jak w pkt. 3 wszystko poszło dalej bez przygód, czyli nie popełniłem błędu, a winny okazał się nośnik.

Moje teorie:
1. Kingston jest walnięty, uszkodzony, zajechany itp. Ale sam nie wiem: potem w ramach testów (dla zaspokojenia swojej ciekawości) sprawdziłem i wszystkie pliki z niego dały się skopiować na HDD, więc odczyt z niego przebiegł prawidłowo 2. Ten Kingston ma ponad 15 lat albo i więcej, może wtedy nie wszyscy producenci myśleli o tym, żeby używać nośników USB do uruchamiania z nich komputerów i ten pędrak zwyczajnie w świecie tego nie potrafi robić od nowości. Nigdy nie był użyty do takich celów, więc nie mam porównania

Mieliście podobne historie?
--
t0maszek