Re: [WINNT] Instalacja Win11 na VB

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Instalacja Win11 na VB
From: "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>
Date: Sat, 8 Oct 2022 19:52:23 +0200
Ewa <ED@comp.com> napisał(a):
Chciałabym móc zapoznać się z Win 11 nie rezygnując z normalnej pracy
na Win 10. Może pamiętasz, że jakiś czas temu pomagałeś mi w poznaniu
VB i częściowo to mi się wtedy udało. Teraz jednak wolałabym podjąć
próbę z Win 11 instalując go jako drugi system.

Od dawna nie miałem dwóch systemów na jednym komputerze, wszelkie zabawy robię na wirtualnych maszynach.

Mam w moim laptopie 2 dyski, dysk ssd 256 GB i dysk hdd 1 TB.
Na dysku ssd mam teraz Win 10.
Czy miałoby sens zainstalowanie Win 11 na dysku hdd i jak wtedy wybierać
z którego systemu w danym momencie chciałabym korzystać? Czy coś szczególnego powinno być dostępne w moim BIOSie?

W BIOS-ie wybierasz, z którego dysku ma wystartować komputer. Każdy BIOS ma tę funkcję. Ponadto wiele BIOS-ów ma dedykowany klawisz, dzięki któremu można bez wchodzienia w ustawienia BIOS-u szybko wybrać skąd uruchomić system. Zwykle F12. Swoją drogą to teraz BIOS jest przeszłością, mamy UEFI.

W trakcie takiej instalacji i potem w trakcie działania nie chciałabym
o wszystko pytać na grupie, mam zatem teraz tylko pytanie gdzie to jest
opisane?

Opisy są w Internecie, ale są dosyć ogólne, np.
https://mcmbachillerato.net/how-to-install-windows-10-on-a-second-drive/
Właściwie to po prostu wykonujesz normalną instalację, czyli za pomocą microsoftowego narzędzia tworzysz pendrive instalacyjny, bootujesz z niego komputer i w instalatorze jako miejsce instalacji wskazujesz drugi dysk.

Jedyne co nie jest dla mnie do końca jasne, to czy instalator dopisze drugi system do menu startowego pierwszego systemu. Jeśli tak, to nie trzeba zawracać sobie głowy BIOS/UEFI.

Pewnie te informacje znajdę w necie, ale może wiesz jak to najlepiej
zorganizować i mógłbyś tu napisać. Pamiętam, że gdy "rodziło" się
Win 10, zmieniało się to w czasie. Czy obecnie Win 11 można zainstalować
za darmo do celów testowania, czy trzeba go kupić i ile to kosztuje?

Windowsy można od dłuższego czasu ściągać ze strony Microsoftu, na pewno od Win7. Po instalacji należy je aktywować zakupionym kluczem. Brak aktywacji powoduje, że Windows nie będzie legalny, ale będzie działać. Nie ma darmowych wersji do testów. Są testowe maszyny wirtualne z już zainstalowanym systemem, ale nie wgłębiałem się w zasady licencjonowania https://developer.microsoft.com/pl-pl/windows/downloads/virtual-machines/

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/