Dziwny, ma³o sympatyczny k³opot z audio...

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Wed, 31 Oct 2012 17:57:17 +0100

Czo³em.
Chyba sie wypali³em... Szukam sugestii...
Co siê dzieje...:
Mam pewien program, produkuj±cy audio, które przez zaptaszenie "miks stereo"
w nagrywaniu, rejestrujê sobie systemowym Rejestratorem, on akurat do tego,
co potrzebujê, nadaje siê zupe³nie dobrze. Co do optaszenia opcji wszystko
jest gut. W programie nie ma opcji eksportu audio, ale nawet, to nie
rozwi±za³o by ca³kowicie problemu.
K³opot jest w tym, ¿e (przewa¿nie) dok³adnie co 2 minuty (to te¿ trochê
zale¿y, jaki kaprys ma w danej chwili maszyna... ale dzieje siê to
regularnie), na d¼wiêku pojawia siê do¶æ g³o¶ny, g³uchy trzask, a w³a¶ciwie
pukniêcie, przypominaj±cy nieco w³±czenie zasilania. Raz uda³o mi siê,
wy³±czaj±c wszystkie mo¿liwe harmonogramy, procesy i mo¿liwe do wy³aczenia
us³ugi (w³±cznie z potrzebnymi do ³±czenia z netem), doprowadziæ do tego, ¿e
zak³ócenia przesta³y siê pojawiaæ. Dzisiaj jednak pozosta³o mi ju¿ tylko
wy³±czyæ explorer.exe (choc zakócenia w miarê wy³±czania rzeczy po drodze
nieco zmala³y), ale tu posz³o dalej i uniemo¿liwi³o w ogóle wydawanie
d¼wiêku, trzeba by³o zrestartowaæ. Wykluczy³em problemy z dyskiem (ale te¿ z
programem - nie ma znaczenia, który wydaje audio, WAV z odtwarzacza - bez
wiêkszej ró¿nicy), choæ ten jest w kiepawym stanie, ale zak³ócenia s± za
regularne, jak na ewentualny wp³yw dysku. W BIOSie guzik mo¿na, ale, nic
sugeruj±cego k³opoty nie widaæ. Nie maj± znaczenia wpiête w USB urz±dzenia,
obecno¶æ p³yty w napêdzie... Dyskietek nie ma sprzêtowo. Interfejs IDE
pracuje w UDMA, nie ma jednak ró¿nicy, po prze³±czeniu w PIO.
Komputer - Compaq Presario V4005CL, 768RAM, dysk PATA 80GB, XP SP3PL procek
Pentium M 2.13/2/533 pracuj±cy w 1.6 GHz/2/400, FSB 333 (chcia³em daæ
pamiêci 2G/400, ale za nic nie chcia³ wstaæ), po³o¿one wszystkie poprawki,
testy sprzêtu OK. System pracuje stabilnie, nie rozwi±za³o problemu jego do
go³ego przeinstalowanie - bez efektów. ¯eby ¶mieszniej by³o - komputer jest
"designed for Windows XP".
Dodatkowym objawem jest - skrypt Java, ci±gn±cy strumieñ audio z netu
(sprawdzi³em, wy³±czenie, ca³kowite odinstalowanie Java nic nie daje, tu te¿
starsze, nowsze wersje, ujawniaj± ten sam b³±d), regularnie co minutê
zamra¿a siê na ok. 3 sekundy, m³óc±c zamro¿one audio w kó³ko na przemian z
przerw± w d¼wiêku. Po epizodzie zamrozenia, nieznacznie rozje¿d¿a siê
szybko¶æ (ale wywo³uje to mocno widoczny efekt), by po kilku(nastu)
sekundach wróciæ do normy.
Do czego mi to potrzebne - Zamierzam siê uruchomiæ emisj± SSTV (zob. wiki),
po pierwsze, pojawiaj±ce siê zak³ócenie mo¿e przy s³uchaniu audio, i/lub
filmu z YouTube (s± te¿ filmiki z nagranym SSTV - polecam) byæ ma³o istotne,
nawet niezauwa¿one. Ale to malutkie pukniêcie rozje¿d¿a mi obraz, niekiedy
do¶æ znacznie, a jak takich pukniêæ kilka, to robi siê sieczka. Niezale¿nie,
czy pukniêcie nagra³o siê przy rejestracji audio, czy wtr±ci³o siê przy
odtwarzaniu, wywo³uje podobny efekt - jakby na kilka/na¶cie/dziesi±t ms
audio siê zatrzyma³o. A jak siê na³o¿± pukniêcia zarówno nagrane, jak i
wtr±cone, to ju¿ sa³atka siê jarzynowa robi... ale tê wola³bym zje¶æ robion±
z miski, a nie z ekranu.
Planujê uruchomiæ siê z tym przez radio i chcê mieæ sprzêt ju¿ podszykowany,
nie mogê sobie pozwoliæ na zniekszta³cenia wywo³ane zak³óceniami - oznacza³o
by to brak szacunku dla korespondenta. Wrócê na chwilê do Java - po
rozmro¿eniu siê skryptu, obrazek odbierany
(http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/) dekodowany po zaptaszeniu "miks
stereo", traci synchronizacjê (czê¶ciowo tylko pomaga jej wymuszenie w
opcjach programu) w sposób pokazuj±cy nieznaczn± zmianê szybko¶ci przekazu -
przekoszenie obrazu przypomina po³ówkê paraboli.
W chwili obecnej nawet nie bardzo mogê to wszystko pokalibrowaæ, podoci±gaæ,
bo zak³ócenie uniemo¿liwia prawid³owe zrobienie tego.
Kurde, radzê sobie z dyskami, antywirusami, systemami plików, ustawieniami
programów i co tam jeszcze... a tutaj po prostu nie wiem, co mi bru¼dzi.
Wykonana masa prób nie wykaza³a jednoznacznie ¼ród³a problemów... Czy¿by
pozosta³o mi zmieniæ komputer? Co w najbli¿szym czasie nie bêdzie realne...
a to MUSI byæ komputer przeno¶ny.

Co¶ musia³em przegapiæ... za du¿o pewnie szczegó³ów... u¶miecham siê o
sugestie - chcê to jednak rozwi±zaæ... :))
Je¶li trzeba dodatkowych informacji - to podam.

--
Pod ¿adnym pozorem nie zezwalam na wysy³anie mi jakichkolwiek reklam,
og³oszeñ, mailingów, itd., ani nawet zapytañ o mo¿liwo¶æ ich wysy³ki.