Re: [Win7] Jak przestawić AHCI-->IDE (nie odwrotnie!) - po instalacji

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Wed 21 Sep 2011 - 23:19:08 MET DST

> Możesz powiedzieć po co Ci ta zmiana degradująca wydajność dysku?

Mogę :-)
W trybie AHCI - nie wiem czemu - żaden program nie widzi danych SMART mojego
dysku SSD (OCZ Vertex 2). Chcę mieć łatwą możliwość uruchomienia (czasem)
systemu w trybie IDE, aby zerknąć na SMART.

A z tą wydajnością... sprawa nie jest dla mnie jasna.

Większość testów faktycznie potwierdza przewagę trybu AHCI - szczególnie w
przypadku SSD, czego w sumie nie rozumiem, bo przecież NCQ powstał z myślą o
przechytrzeniu problemu niskich czasów dostępu kladycznych HDD. Pewnie AHCI ma
jeszcze jakieś inne ulepszenia wpływające bezpośrednio na wydajność dysków SSD
(ale nie HDD). W przypadku Vertexa 2 Crystal Disk Mark pokazał np:

IDE - odczyt sekwencjyny: 163 MB/s (max.)
AHCI - odczyt sekwencjyny: 202 MB/s (max.)

W przypadku HDD sprawa wygląda dziwnie. Zrobiłem niedawno taki test:
Dwie instancje Total Commandera (odpalone równolegle), każda miała za zadanie w
tym samym czasie przeprowadzić weryfikację sumy kontrolnej plików (każdy TC
innego). Oba pliki leżały dość daleko od siebiena choć na tej samej partycji
dysku Samsung F2 EG 154UI. Głowica dysku sporo się przy tym nabiegała (wiadomo),
a wyniki są szokujące:
- tryb AHCI - 4:32"
- tryb ATA - 1:27"
Testy powtarzałem wielokrotnie, nie ma tu mowy o pomyłce!
Czy ktoś umie to wytłumaczyć?

Pozdrawiam,

latet